Zapojení průřezového tématu mediální výchova do výuky českého jazyka na SŠ
Media education in the teaching of Czech language at secondary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109776Identifikátory
SIS: 202866
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Adam, Robert
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mediální výchova|didaktika češtiny|střední škola|jazykové vyučováníKlíčová slova (anglicky)
media education|didactics of Czech|secondary school|language teachingDiplomová práce se věnuje zapojení průřezového tématu mediální výchova do výuky českého jazyka. V první části definuje základní pojmy mediální gramotnost a mediální výchova a popisuje jejich vývoj a koncepce ve vzdělávání. Dále se zabývá podobou mediální výchovy v kurikulárních dokumentech, především v Rámcovém vzdělávacím programu, a charakteristikou tematických okruhů průřezového tématu mediální výchova v tomto dokumentu. Následně se věnuje možnostem realizace mediální výchovy, využití učebnic a dalších metodických a učebních materiálů a projektů. V druhé části práce jsou na základě dat získaných prostřednictvím vlastního kvalitativního šetření analyzovány Školní vzdělávací programy tří zapojených gymnázií, odpovědi respondentů z polostrukturovaných rozhovorů a konkrétní výukové situace. Výzkumná část si klade za cíl poskytnout informace o realizaci mediální výchovy a o stavu integrace příslušného průřezového tématu do výuky na vybraných gymnáziích. Soustředí se také na to, zda jsou ve výuce mediální výchovy naplňovaná témata, která definuje Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.
This diploma thesis deals with the involvement of the cross-curricular theme of media education in the Czech language teaching. The first part defines the basic concepts of media literacy and media education and describes their development and concepts in education. It also deals with the form of media education in curricular documents, especially in the framework educational programme, and the characteristics of the thematic areas of the cross-curricular theme of media education involved in this document. Subsequently, it deals with the possibilities of media education realization and with the use of textbooks and other methodological and teaching materials and projects. In the second part of the thesis, the school education programmes of three selected grammar schools are analysed, on the basis of data obtained by own qualitative research, by answers of respondents from semi-structured interviews and by specific teaching situations. The aim of the research part is to provide information on the implementation of media education and on the state of the relevant cross-curricular topic integration into teaching at selected grammar schools. The focus of concern is also whether the topics defined in the Framework Educational Programme for Grammar Schools are fulfilled in media education.