Využití příběhů v učebnicích zeměpisu
The use of stories in Geography textbooks
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108569Identifikátory
SIS: 171018
Kolekce
- Kvalifikační práce [19114]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kocová, Tereza
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
7. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
příběh, učebnice, integrace, geografie, literární výchovaKlíčová slova (anglicky)
story, textbook, integration, Geography, literatureJak již titul napovídá, tato bakalářská práce se zabývá příběhy a úryvky z literárních děl nalezené v českých učebnicích a pracovních sešitech zeměpisu. Tyto texty jsou posuzovány z hlediska míry zapojení do výuky dle návrhu v učebnici. Následně je hodnoceno, které kognitivní procesy tyto otázky a úkoly, které jsou přiřazeny k jednotlivým textům, u žáků a studentů rozvíjí. Tento výzkum je podpořen teoretickou částí, která se pomocí studia literárních pramenů zaobírá integrovanou výukou v českém školství, doplněna je o informace ze zahraničí. Tato část pojednává zejména o předpokladech pro integrovanou výuku, o jejích výhodách, přínosech a inspiraci či motivaci k dalšímu vzdělávání studentů. Zvláštní pozornost je věnována integraci zeměpisu a literární výchovy. Dále se tato práce zabývá narativní pedagogikou, kdy jsou shrnuta pozitiva užívání příběhů ve výuce.
This bachelor thesis, as the title suggests, discusses stories and passages from literature pieces found in Czech geography textbooks and worksheets. These texts are assessed according to their school-based education involvement, as suggested in the textbook. Next, it is evaluated which cognitive processes are developed in pupils and students by these questions and tasks, which are included in respective texts. This research is supported by the theoretical part which, while using literature resources, elaborates on integrated education in the Czech education system, information from abroad is added as well. This part discusses mainly assumptions for integrated education, its advantages, benefits, and inspiration or motivation to further student education. Special attention is given to the integration of Geography and Literature education. This thesis further elaborates on narrative pedagogy, where the benefits of using stories in education are summarized.