Show simple item record

The use of stories in Geography textbooks
dc.contributor.advisorMatějček, Tomáš
dc.creatorČistecká, Barbora
dc.date.accessioned2019-08-16T09:47:58Z
dc.date.available2019-08-16T09:47:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/108569
dc.description.abstractThis bachelor thesis, as the title suggests, discusses stories and passages from literature pieces found in Czech geography textbooks and worksheets. These texts are assessed according to their school-based education involvement, as suggested in the textbook. Next, it is evaluated which cognitive processes are developed in pupils and students by these questions and tasks, which are included in respective texts. This research is supported by the theoretical part which, while using literature resources, elaborates on integrated education in the Czech education system, information from abroad is added as well. This part discusses mainly assumptions for integrated education, its advantages, benefits, and inspiration or motivation to further student education. Special attention is given to the integration of Geography and Literature education. This thesis further elaborates on narrative pedagogy, where the benefits of using stories in education are summarized.en_US
dc.description.abstractJak již titul napovídá, tato bakalářská práce se zabývá příběhy a úryvky z literárních děl nalezené v českých učebnicích a pracovních sešitech zeměpisu. Tyto texty jsou posuzovány z hlediska míry zapojení do výuky dle návrhu v učebnici. Následně je hodnoceno, které kognitivní procesy tyto otázky a úkoly, které jsou přiřazeny k jednotlivým textům, u žáků a studentů rozvíjí. Tento výzkum je podpořen teoretickou částí, která se pomocí studia literárních pramenů zaobírá integrovanou výukou v českém školství, doplněna je o informace ze zahraničí. Tato část pojednává zejména o předpokladech pro integrovanou výuku, o jejích výhodách, přínosech a inspiraci či motivaci k dalšímu vzdělávání studentů. Zvláštní pozornost je věnována integraci zeměpisu a literární výchovy. Dále se tato práce zabývá narativní pedagogikou, kdy jsou shrnuta pozitiva užívání příběhů ve výuce.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectpříběhcs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectintegracecs_CZ
dc.subjectgeografiecs_CZ
dc.subjectliterární výchovacs_CZ
dc.subjectstoryen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjectintegrationen_US
dc.subjectGeographyen_US
dc.subjectliteratureen_US
dc.titleVyužití příběhů v učebnicích zeměpisucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-06-07
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Develop.en_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId171018
dc.title.translatedThe use of stories in Geography textbooksen_US
dc.contributor.refereeKocová, Tereza
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineBiology Oriented at Education - Geography Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programBiologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop.en_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enBiology Oriented at Education - Geography Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJak již titul napovídá, tato bakalářská práce se zabývá příběhy a úryvky z literárních děl nalezené v českých učebnicích a pracovních sešitech zeměpisu. Tyto texty jsou posuzovány z hlediska míry zapojení do výuky dle návrhu v učebnici. Následně je hodnoceno, které kognitivní procesy tyto otázky a úkoly, které jsou přiřazeny k jednotlivým textům, u žáků a studentů rozvíjí. Tento výzkum je podpořen teoretickou částí, která se pomocí studia literárních pramenů zaobírá integrovanou výukou v českém školství, doplněna je o informace ze zahraničí. Tato část pojednává zejména o předpokladech pro integrovanou výuku, o jejích výhodách, přínosech a inspiraci či motivaci k dalšímu vzdělávání studentů. Zvláštní pozornost je věnována integraci zeměpisu a literární výchovy. Dále se tato práce zabývá narativní pedagogikou, kdy jsou shrnuta pozitiva užívání příběhů ve výuce.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis, as the title suggests, discusses stories and passages from literature pieces found in Czech geography textbooks and worksheets. These texts are assessed according to their school-based education involvement, as suggested in the textbook. Next, it is evaluated which cognitive processes are developed in pupils and students by these questions and tasks, which are included in respective texts. This research is supported by the theoretical part which, while using literature resources, elaborates on integrated education in the Czech education system, information from abroad is added as well. This part discusses mainly assumptions for integrated education, its advantages, benefits, and inspiration or motivation to further student education. Special attention is given to the integration of Geography and Literature education. This thesis further elaborates on narrative pedagogy, where the benefits of using stories in education are summarized.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV