Síťová analýza sebeprezentace uživatelů na sociální platformě Facebook.com
Network analysis of the self-presentation of users on the social media platform Facebook.com
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108187Identifiers
Study Information System: 203966
Collections
- Kvalifikační práce [15771]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální síť, Facebook.com, konstrukce identity, virtuální identita, sebeprezentace, sociální roleKeywords (English)
social network site, Facebook.com, construction of identity, virtual identity, selfpresentation, social roleDiplomová práce Síťová analýza sebeprezentace uživatelů na sociální platformě Facebook.com. se zaměřuje na způsoby sebeprezentace a chování uživatelů na sociální platformě Facebook.com. Pozornost je věnována zejména analýze sebeprezentačních prostředků, které zde uživatelé používají ke konstrukci virtuálních identit. V teoretické části jsou nejprve vysvětleny pojmy identita, sebeprezentace, sociální role a sociální síť. Důraz je kladen také na dramaturgický koncept Ervinga Goffmana, který je zároveň výchozí teorií pro empirický výzkum. Cílem tohoto výzkumu je zjistit, zda existuje rozdíl mezi tzv. virtuální a skutečnou identitou uživatelů a také poukázat na existenci tzv. ideálního Já. Výzkum se skládá ze dvou částí a kombinuje dvě výzkumné metody. V první části výzkumu jsou nejprve analyzována data získaná metodou kvalitativních hloubkových rozhovorů. Tato data jsou následně využita pro síťovou analýzu obsahu uživatelských facebookových profilů. Metoda síťové analýzy je zároveň hlavním výstupem této diplomové práce. V závěru jsou uvedeny výsledky, které byly získány v průběhu výzkumu a porovnány s předešlými výzkumy zabývajícími se tímto tématem.
The Master's thesis Network analysis of the self-presentation of users on the social media platform Facebook.com focuses on the different ways of self-presentation and behavior of the users on the Facebook.com. The central theme of the thesis is the analysis of the self- presentation tools used by users to construct their virtual identities. In the theoretical part there are explained concepts of identity, self-presentation, social role and social network. The emphasis is also put on the dramaturgical concept of Erving Goffman, which is also the basic theory for this empirical research. The aim of this research is to find out whether there is a difference between the so-called virtual and real user identity and to point out the existence of the so-called ideal self. The research consists of two parts and combines two research methods. In the first part of the research, there are analysed all the data obtained by qualitative in-depth interview. This data is then used in the following network analysis of the content of their Facebook profiles. This network analysis is the main outcome of this thesis. In the conclusion, the findings obtained during the research are presented and at the same time they are compared with previous researches dealing with this topic.