Problémový žák a problémová třída v představách učitelů na druhém stupni základních škol
Troublesome pupils and classes in view of teachers in grade schools (6th-9th grade)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10754Identifikátory
SIS: 27813
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Boková, Ludmila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
1. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Prevencí sociálně nežádoucích jevů ve třídách na druhém stupni základních škol se zabývám několik let. V Občanském sdružení Prev-Centrum jsem lektorem Všeobecné primární prevence a v několika třídách vedu dlouhodobý program primární prevence drogových závislostí a jiných sociálně nežádoucích jevů. Dále jsem stál u vzniku nové služby tohoto sdružení, nazvané Selektivní primární prevence, která je určena třídám s již diagnostikovanými problémy ve skupině. Na existenci tohoto programu jsem se několik let podílel. V jeho počátcích byla hlavní pozornost zaměřena pouze na třídu a vztahy mezi dětmi. Častými tématy byla počínající šikana, ostrakizování jedince či rivalita mezi skupinami ve třídě. Ve většině případů, školy zastoupené třídními učiteli, přicházely se zakázkou, že ve třídě se špatně učí a žáci jsou během hodin nezvladatelní. I o přestávkách se objevovaly další problémy. Časem se do centra pozornosti dostávala témata samotných učitelů, jejich negativní emoce, nejistoty a obavy. Ukázalo se, že mnoho konfliktů ve třídách je třeba řešit i s angažovanými třídními učiteli. Ti proto začali být pravidelně zapojováni přímo do programu Selektivní primární prevence, přestože původní koncepce s tím příliš nepočítala. Při programech bylo možné pozorovat důležitou úlohu a vliv učitele na popisované problémy. Ukázalo...