Vyjížďka z obcí Česka do zaměstnání na základě času a vzdálenosti: Její vývoj v letech 1991 - 2011.
Ride out of municipalities in the Czechia to work based on time and distance: Its development in 1991 - 2011.
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/106430/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106430Identifiers
Study Information System: 187323
Collections
- Kvalifikační práce [20132]
Author
Advisor
Referee
Kraft, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
29. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Předkládaná diplomová práce se zabývá fenoménem dojížďky do zaměstnání se zaměřením na vzdálenost a čas pracovní dojížďky. V práci jsou za pomoci domácí a zahraniční literatury podrobně diskutovány jednotlivé aspekty, které ovlivňují čas a vzdálenost pracovní dojížďky a způsob jakým se pracovní dojížďka postupem času proměňovala. V analytické části práce byla, s využitím výsledků SLDB, pro všechny obce Česka vypočtena vážená průměrná vzdálenost a vážený průměrný čas dojížďky do zaměstnání v letech 2001 a 2011 s cílem odpověď na dosud nezodpovězenou otázku, jak daleko, a jak dlouho obyvatelé Česka dojíždí do zaměstnání, a zároveň jaké jsou regionální rozdíly těchto aspektů. Analyzován je však i časový vývoj dané problematiky a závěrečné výstupy jsou prezentovány pomocí tabelárních přehledů a kartografických metod. Finálním výstupem diplomové práce je typologie obcí podle aspektů vzdálenosti a času pracovní dojížďky, v níž jsou obce rozděleny do 9 typů. Prokázalo se, že kilometrická vzdálenost dojížďky se zvyšovala a čas dojížďky snižoval, avšak výsledky se vyznačují značnými regionálními rozdíly. Důvodem jsou především dopravní kongesce v zázemí velkých center. Klíčová slova: dojížďka do zaměstnání, čas dojížďky, vzdálenost dojížďky, dojížďková typologie obcí.
This thesis deals with a commuting to work phenomenon and is focused on distance and time consumption of the commuting. In the thesis, with the help of domestic and foreign literature, individual aspects that influence time and distance of work commuting are discussed in detail as well as how has the work commuting changed in time. In the analytical part, using the results of the SLDB, the weighted average distance and weighted average time of commuting to work was calculated for all Czech municipalities in years 2001 and 2011 with the aim of answering an unanswered question of how far and how long the Czechs commute to work, and what are the regional differences of these aspects. Also the time development of the issue is analyzed and the final outputs are presented using tabular overviews and cartographic methods. The final output of the thesis is a typology of municipalities based on aspects of distance and time of commuting, in which municipalities are divided into 9 types. Work commuting kilometer distance has been proven to increase and commuting time to decrease, but the results are significantly different in each region. This is mainly due to traffic congestions in large cities as well as the construction of speed transport infrastructure. Keywords: commuting to work, commuting time,...