Vzdělávací vliv Naučného střediska ekologické výchovy Kladno - Čabárna
Educational Influence of the Centre of Environmental Studies at Kladno
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106215Identifiers
Study Information System: 204067
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Skýbová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Environmentální výchova, pobytový výukový program, environmentální postoje, environmetální etikaKeywords (English)
Environmental education, residential educational program, environmental attitudes, environmental ethicsTeoretická část práce shrnuje poznatky týkající se plnění environmentální výchovy v ČR a porovnání s environmentální výchovou v EU. Výzkumná část se zabývá změnou názoru na životní prostředí u žáků druhého ročníku gymnázia v Novém Strašecí po absolvování pobytového výukového programu. Analýza ukázala, že názory související se životním prostředím se v některých případech po absolvování kurzu u žáků změnily (například v třídění odpadu nebo v názoru na hnojiva), na druhou stranu se ale většina názorů nezměnila (například v ochotě dát peníze na životní prostředí nebo v názoru na zveličování ekologických problémů).
The theoretical part of the thesis summarizes the findings concerning the fulfillment of environmental education in the Czech Republic and comparison with environmental education in the EU. The research part deals with the change of opinion on the environment in the second year of the grammar school in Nové Strašecí after completing the residential educational program. The analysis has shown that environmental-related views have changed in some cases after passing the course (for example, in waste sorting or fertilizer opinion), but most of the views have not changed (for example, in the willingness to give money to the environment or in view of exaggerating environmental problems).