Hodnocení jednotlivých oborů biologie a oblíbenost přírodopisu u žáků 2. stupně ZŠ a nižšího gymnázia
Lower secondary school pupil's evaluation of biology fields and their attitude toward biology
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105647Identifiers
Study Information System: 200863
Collections
- Kvalifikační práce [20134]
Author
Referee
Čížková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
18. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
V posledních letech ztrácejí přírodovědné předměty u žáků na oblibě. Úkolem vyučujících by měla být snaha o zlepšení postojů žáků k těmto předmětům všemi možnými prostředky. V postojích žáků k přírodopisu se odráží celá řada faktorů, jako jsou pohlaví, věk, velikost místa bydliště, vyučující, ale i oblíbenost dílčích biologických oborů. Proto je na místě tyto faktory a jejich vliv zkoumat. Pokud budou učitelé vědět, jak žáci vnímají jednotlivé biologické obory, mohou v případě těch neoblíbených uzpůsobit výuku tak, aby byla pro žáky atraktivnější, což může pozitivně ovlivnit i celkový postoj k přírodopisu. Předložená práce je založena na výzkumu zaměřeném na problematiku hodnocení dílčích biologických oborů, který byl proveden na vzorku 550 žáků 2. stupně základních škol a odpovídajících ročníků nižšího stupně víceletých gymnázií. Tento výzkum byl publikován, článek "Jak jsou hodnoceny jednotlivé obory biologie žáky 2. stupně ZŠ a nižšího gymnázia?", je přílohou této práce. Výsledky ukázaly, že nejoblíbenějšími obory biologie jsou zoologie a biologie člověka, naopak mezi nejméně oblíbené biologické obory patří protozoologie, geologie a mykologie. Důležitými faktory, které ovlivnily hodnocení jednotlivých biologických oborů, byly pohlaví, ročník studia, typ školy (základní škola x víceleté...
Natural sciences are being less attractive for pupils in past few years. One of teachers'goals should be the effort to motivate pupils in all possible ways to study natural sciences. A whole range of factors, as sex, age, place of residence, teacher or the popularity of branches of biology, is being reflected in pupils' attitude toward biology. That is why it is important to research these attitudes and their influences. If teachers know how pupils feel about specific branches of biology, they can modify way of teaching unpopular topics to make them more attractive. It can positively affect pupils' attitude to biology as a whole. This thesis is based on research about evaluation of branches of biology which was done with 550 pupils from 6th to 9th grades of lower secondary school and lower grades of grammar school. This research was published as an article "How do lower secondary school pupils evaluate branches of biology?" and it is part of the thesis. The results showed that the most popular branches of biology are zoology and human biology. Unpopular branches are protozoology, geology and mycology. Evaluation was affected by these factors: sex, grade, type of school (primary school x lower grammar school) and the teacher. This thesis introduces the problematics of attitudes, specifically to...