Zobrazit minimální záznam

Lower secondary school pupil's evaluation of biology fields and their attitude toward biology
dc.creatorMalcová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-05-20T11:04:54Z
dc.date.available2021-05-20T11:04:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/105647
dc.description.abstractV posledních letech ztrácejí přírodovědné předměty u žáků na oblibě. Úkolem vyučujících by měla být snaha o zlepšení postojů žáků k těmto předmětům všemi možnými prostředky. V postojích žáků k přírodopisu se odráží celá řada faktorů, jako jsou pohlaví, věk, velikost místa bydliště, vyučující, ale i oblíbenost dílčích biologických oborů. Proto je na místě tyto faktory a jejich vliv zkoumat. Pokud budou učitelé vědět, jak žáci vnímají jednotlivé biologické obory, mohou v případě těch neoblíbených uzpůsobit výuku tak, aby byla pro žáky atraktivnější, což může pozitivně ovlivnit i celkový postoj k přírodopisu. Předložená práce je založena na výzkumu zaměřeném na problematiku hodnocení dílčích biologických oborů, který byl proveden na vzorku 550 žáků 2. stupně základních škol a odpovídajících ročníků nižšího stupně víceletých gymnázií. Tento výzkum byl publikován, článek "Jak jsou hodnoceny jednotlivé obory biologie žáky 2. stupně ZŠ a nižšího gymnázia?", je přílohou této práce. Výsledky ukázaly, že nejoblíbenějšími obory biologie jsou zoologie a biologie člověka, naopak mezi nejméně oblíbené biologické obory patří protozoologie, geologie a mykologie. Důležitými faktory, které ovlivnily hodnocení jednotlivých biologických oborů, byly pohlaví, ročník studia, typ školy (základní škola x víceleté...cs_CZ
dc.description.abstractNatural sciences are being less attractive for pupils in past few years. One of teachers'goals should be the effort to motivate pupils in all possible ways to study natural sciences. A whole range of factors, as sex, age, place of residence, teacher or the popularity of branches of biology, is being reflected in pupils' attitude toward biology. That is why it is important to research these attitudes and their influences. If teachers know how pupils feel about specific branches of biology, they can modify way of teaching unpopular topics to make them more attractive. It can positively affect pupils' attitude to biology as a whole. This thesis is based on research about evaluation of branches of biology which was done with 550 pupils from 6th to 9th grades of lower secondary school and lower grades of grammar school. This research was published as an article "How do lower secondary school pupils evaluate branches of biology?" and it is part of the thesis. The results showed that the most popular branches of biology are zoology and human biology. Unpopular branches are protozoology, geology and mycology. Evaluation was affected by these factors: sex, grade, type of school (primary school x lower grammar school) and the teacher. This thesis introduces the problematics of attitudes, specifically to...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleHodnocení jednotlivých oborů biologie a oblíbenost přírodopisu u žáků 2. stupně ZŠ a nižšího gymnáziacs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-05-18
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Teaching and Didactics of Biologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId200863
dc.title.translatedLower secondary school pupil's evaluation of biology fields and their attitude toward biologyen_US
dc.contributor.refereeČížková, Věra
dc.identifier.aleph002272587
thesis.degree.nameRNDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Biology for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Teaching and Didactics of Biologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Biology for Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csV posledních letech ztrácejí přírodovědné předměty u žáků na oblibě. Úkolem vyučujících by měla být snaha o zlepšení postojů žáků k těmto předmětům všemi možnými prostředky. V postojích žáků k přírodopisu se odráží celá řada faktorů, jako jsou pohlaví, věk, velikost místa bydliště, vyučující, ale i oblíbenost dílčích biologických oborů. Proto je na místě tyto faktory a jejich vliv zkoumat. Pokud budou učitelé vědět, jak žáci vnímají jednotlivé biologické obory, mohou v případě těch neoblíbených uzpůsobit výuku tak, aby byla pro žáky atraktivnější, což může pozitivně ovlivnit i celkový postoj k přírodopisu. Předložená práce je založena na výzkumu zaměřeném na problematiku hodnocení dílčích biologických oborů, který byl proveden na vzorku 550 žáků 2. stupně základních škol a odpovídajících ročníků nižšího stupně víceletých gymnázií. Tento výzkum byl publikován, článek "Jak jsou hodnoceny jednotlivé obory biologie žáky 2. stupně ZŠ a nižšího gymnázia?", je přílohou této práce. Výsledky ukázaly, že nejoblíbenějšími obory biologie jsou zoologie a biologie člověka, naopak mezi nejméně oblíbené biologické obory patří protozoologie, geologie a mykologie. Důležitými faktory, které ovlivnily hodnocení jednotlivých biologických oborů, byly pohlaví, ročník studia, typ školy (základní škola x víceleté...cs_CZ
uk.abstract.enNatural sciences are being less attractive for pupils in past few years. One of teachers'goals should be the effort to motivate pupils in all possible ways to study natural sciences. A whole range of factors, as sex, age, place of residence, teacher or the popularity of branches of biology, is being reflected in pupils' attitude toward biology. That is why it is important to research these attitudes and their influences. If teachers know how pupils feel about specific branches of biology, they can modify way of teaching unpopular topics to make them more attractive. It can positively affect pupils' attitude to biology as a whole. This thesis is based on research about evaluation of branches of biology which was done with 550 pupils from 6th to 9th grades of lower secondary school and lower grades of grammar school. This research was published as an article "How do lower secondary school pupils evaluate branches of biology?" and it is part of the thesis. The results showed that the most popular branches of biology are zoology and human biology. Unpopular branches are protozoology, geology and mycology. Evaluation was affected by these factors: sex, grade, type of school (primary school x lower grammar school) and the teacher. This thesis introduces the problematics of attitudes, specifically to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990022725870106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV