Hudební online žurnalismus: weby iReport a Musicserver a uplatňování teoretických konceptů žurnalistiky
Music online journalism: iReport and Musicserver websites and application of theoretical concepts of journalism
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104950Identifiers
Study Information System: 192842
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Lovaš, Karol
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
24. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
online žurnalismus, teoretické koncepty, Musicserver, iREPORT, hudba, agenda-setting, gatekeeping, objektivita, participativní žurnalistika, user generated content, digital labour, sociální sítě, bulvarizace, přechylování, sémitocká analýza, interextualita, hypertextualita, profesionalizaceKeywords (English)
online journalism, theoretical concepts, Musicserver, iREPORT, music, agenda-setting, gatekeeping, objectivity, participative journalism, user generated content, digital labour, social networks, tabloidization, name transformation, semiotic analysis, intertextualiy, hypertextuality, professionalismDiplomová práce popisuje uplatnění teoretických konceptů žurnalistiky v prostředí dvou nejpopulárnějších hudebních webů Musicserver a iREPORT. V základu k tématu jsou představeny základní charakteristiky online žurnalismu a problematika pojmu "ideální kritik". Dále jsou nejprve teoreticky nastíněny a následně zanalyzovány koncepty agenda-settingu, gatekeepingu, objektivity a biasu, participativní žurnalistiky, user generated content, profesionalizace, hypertextuality a intertextuality, využití sociálních sítí, bulvarizace a analýza se dotkne i problematiky přechylování. Rovněž je provedena sémiotická a obrazová analýza vybraných vzorků. Práce se na základě aplikace konceptů pokouší vysvětlit způsob fungování webů, aspekty ovlivňující jejich obsah, faktory působící na selekci témat, způsoby práce s publikem, problémy v souvislosti s objektivitou v kritickém hodnocení umění, nároky kladené na redaktory a míru vlivu na čtenáře. Klíčová slova online žurnalismus, teoretické koncepty, Musicserver, iREPORT, hudba, agenda-setting, gatekeeping, objektivita, participativní žurnalistika, user generated content, digital labour, sociální sítě, bulvarizace, přechylování, sémitocká analýza, interextualita, hypertextualita, profesionalizace.
The diploma thesis describes the application of theoretical concepts of journalism into the environemnt of two most popular music websites Musicserver and iREPORT. In the theoretical basis for the topic are featured the basic characteristics of online journalism and the problematic nature of the term "ideal critic". Furthermore, there are at first theoretically established and afterwards analyzed the concepts of agenda-setting, gatekeeping, objectivity and bias, participative journalism, user generatec content, professionalism, hypertextuality and intertextuality, the usage of social networks, tabloidization and the analysis will also touch upon the issue of name transformation to fit the Czech language. There is also a semiotic and visual analysis of chosen samples performed. On the basis of concepts, the paper intends to explain the functioning of the websites, the aspects that are influencing their content, the factors that have an effect on the selection of the content, the means of working with the audience, the problems in terms of objectivity in the art criticism, the requirements laid upon the editorial staff members and the level of influence upon the readers. Keywords online journalism, theoretical concepts, Musicserver, iREPORT, music, agenda-setting, gatekeeping, objectivity,...