Zobrazit minimální záznam

Neologism in the linguistic, media and common picture of the world
dc.contributor.advisorVaňková, Irena
dc.creatorLišková, Michaela
dc.date.accessioned2019-01-01T10:44:35Z
dc.date.available2019-01-01T10:44:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/104358
dc.description.abstractCílem interdisciplinární disertační práce je odpovědět na badatelskou otázku Co je neologismus? Výzkum byl inspirován metodologií vycházející z trojího typu dat, která J. Bartmiński specifikuje pro studium stereotypů jako součástí jazykového obrazu světa; jde o data systémová, textová a empirická. Neologismus je traktován v konfrontaci lingvistického, mediálního a běžného obrazu světa s využitím explikativní charakteristiky zahrnující i konotace pojmu. Po zasazení neologismu do systému temporalismů je výklad strukturován podle (nehomogenních) kritérií, na jejichž základě bývají neologismy v odborné literatuře vyčleňovány, tj. podle kritéria existenčního, časového, lexikografického, psychologického, strukturního, kritéria variety a kritéria nestability a stability. Mediální obraz neologismu byl zkoumán s využitím kvalitativně-kvantitativní metody obsahové analýzy v 93 mediálních komunikátech z let 2006, 2007 a 2016, 2017. Empirická data byla získána dotazníkovým šetřením z let 2017 a 2018; zúčastnilo se jej 100 respondentů ve věku od 11 do 81 let. Souhrnně lze konstatovat, že pojem neologismus je chápán značně různorodě. Svébytným doplňkem disertační práce je neologická sbírka, jež byla sestavena s využitím mírně modifikovaných koncepčních zásad Akademického slovníku současné češtiny a která...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of the interdisciplinary doctoral dissertation is to answer the research question What is a neologism? The research was inspired by the methodology relying on three types of data that J. Bartmiński specifies for studying stereotypes as part of the language picture of the world, i. e. systemic, textual and empirical data. Neologisms are expounded by confronting the linguistic, media and everyday picture of the world with the use an explicative characteristic including connotations of the concept. After introducing the neologism within the context of words marked stylistically with respect to time, the exposition is structured according to (non- homogeneous) criteria, on the basis of which neologisms in the reviewed literature are defined: the criterion of existence, the criterion of time, the lexicographic criterion, the psychological criterion, the structural criterion, the criterion of variety and the criterion of instability and stability. The media image of neologism was examined using the qualitative-quantitative method of content analysis in 93 media texts from 2006 and 2007, and 2016 and 2017. The empirical data were obtained by questionnaires from 2017 and 2018 with 100 respondents aged 11 to 81. In summary, the concept of neologisms is understood as a very heterogeneous one. A list...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCzech language|questionnaire survey|language picture of the world|media|neography|neology|neologism|nonce words|popularization|vocabulary|dictionaryen_US
dc.subjectčeština|dotazníkové šetření|jazykový obraz světa|média|neografie|neologie|neologismus|okazionalismus|popularizace|slovní zásoba|slovníkcs_CZ
dc.titleNeologismus v lingvistickém, mediálním a běžném obrazu světacs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-12-11
dc.description.departmentÚstav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
dc.description.departmentInstitut of Deaf Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId152941
dc.title.translatedNeologism in the linguistic, media and common picture of the worlden_US
dc.contributor.refereeBozděchová, Ivana
dc.contributor.refereeOrgoňová, Olga
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Languageen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazykcs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institut of Deaf Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Languageen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem interdisciplinární disertační práce je odpovědět na badatelskou otázku Co je neologismus? Výzkum byl inspirován metodologií vycházející z trojího typu dat, která J. Bartmiński specifikuje pro studium stereotypů jako součástí jazykového obrazu světa; jde o data systémová, textová a empirická. Neologismus je traktován v konfrontaci lingvistického, mediálního a běžného obrazu světa s využitím explikativní charakteristiky zahrnující i konotace pojmu. Po zasazení neologismu do systému temporalismů je výklad strukturován podle (nehomogenních) kritérií, na jejichž základě bývají neologismy v odborné literatuře vyčleňovány, tj. podle kritéria existenčního, časového, lexikografického, psychologického, strukturního, kritéria variety a kritéria nestability a stability. Mediální obraz neologismu byl zkoumán s využitím kvalitativně-kvantitativní metody obsahové analýzy v 93 mediálních komunikátech z let 2006, 2007 a 2016, 2017. Empirická data byla získána dotazníkovým šetřením z let 2017 a 2018; zúčastnilo se jej 100 respondentů ve věku od 11 do 81 let. Souhrnně lze konstatovat, že pojem neologismus je chápán značně různorodě. Svébytným doplňkem disertační práce je neologická sbírka, jež byla sestavena s využitím mírně modifikovaných koncepčních zásad Akademického slovníku současné češtiny a která...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the interdisciplinary doctoral dissertation is to answer the research question What is a neologism? The research was inspired by the methodology relying on three types of data that J. Bartmiński specifies for studying stereotypes as part of the language picture of the world, i. e. systemic, textual and empirical data. Neologisms are expounded by confronting the linguistic, media and everyday picture of the world with the use an explicative characteristic including connotations of the concept. After introducing the neologism within the context of words marked stylistically with respect to time, the exposition is structured according to (non- homogeneous) criteria, on the basis of which neologisms in the reviewed literature are defined: the criterion of existence, the criterion of time, the lexicographic criterion, the psychological criterion, the structural criterion, the criterion of variety and the criterion of instability and stability. The media image of neologism was examined using the qualitative-quantitative method of content analysis in 93 media texts from 2006 and 2007, and 2016 and 2017. The empirical data were obtained by questionnaires from 2017 and 2018 with 100 respondents aged 11 to 81. In summary, the concept of neologisms is understood as a very heterogeneous one. A list...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
thesis.grade.codeP


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV