Prevence rizikového chování dětí v kyberprostoru
School prevention and high-risk behaviour of children in cyberspace
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103774Identifiers
Study Information System: 192498
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
6. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
internet|kyberprostor|rizikové chování|edukační forma|děti|kyberšikana|primární prevence|netolismus|internetové chování|bezpečnost|preventivní programy pro děti a mládežKeywords (English)
cyberspace|internet|high-risk behaviour|children|education form|kyberbullying|primary prevention|netholism|internet behaviour|safety|preventive programs for children and youth(česky) Pohyb ve virtuálním světě je dnes samozřejmostí. Do kybersvěta se dostávají i děti, které již přestávají rozlišovat mezi reálným a virtuálním světem. Ten je pro ně samozřejmostí i s výhodami a riziky, které přináší. Záměrem diplomové práce bylo shromáždit aktuální náhledy na pojetí specifické primární prevence v oblasti kyberprostoru a analyzovat aktuálně nabízené programy certifikovaných organizací pražským školám. Základní otázkou výzkumu je, jakým tématům se preventivní programy věnují. Výzkum používá metodu sběru dat pomocí analýzy dokumentů, polostrukturovaných rozhovorů a pozorování. Výsledky ukazují, že nejpropracovanějším tématem je v současné praxi téma kyberšikany a netolismu, dalším tématem je prevence rizikového užívání sociálních sítí a bezpečné užívání internetu. Cíle preventivních programů, pokud jsou formulované dostatečně konkrétně a vzhledem k žákovi, jsou ve většině zaměřeny na kognitivní stránku osobnosti. Na základě výzkumu v závěru práce formuluje doporučení pro realizaci dalších témat primární prevence ve školách.
(in English): The virtual world is becoming more a part of our reality nowadays. Even children are coming into it and they are losing the ability to distinguish between the real and the virtual world. The virtual world is then an absolutely natural thing for them, including the advantages and risks that it brings. The aim of this master thesis was to collect present opinions and views on the conception of specific primary prevention in the area of cyberspace, and to analyze the currently offered programs from certified organizations for schools in Prague. The basic question of research is: What kind of topics do these preventive programs deal with? The method of this research was based on data collection through document analysis, semi- structured interviews and observation. The results show, that the most developed and complex topics in current practice are cyberbullying and netolism, leading to prevention of potential risky use of social networks and safer use of internet. When the goals of preventive programs are expressed enough specifically and sufficiently and with respect to the child, then it mostly focuses on cognitive aspects of the personality. Based on the research at the end of the thesis, there are formulated recommendations for the implementation of other primary prevention topics in...