Ženský hlas v současné praxi historicky poučené interpretace barokní hudby v České republice
Female Voice in Contemporary Czech Practice of Historically Informed Interpretation of Baroque Music
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102005Collections
- Kvalifikační práce [19507]
Author
Advisor
Consultant
Zdrálek, Vít
Referee
Niubo, Marc
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
historicky poučená interpretace barokní hudby|ženský hlas|styl|autenticita|přirozenost|objektivismus|jouissance|plaisir
Keywords (English)
female voice|style|authenticity|naturalness|objectivism|jouissance|plaisir|historically informed interpretation of baroque mu
Tato práce zkoumá specifický způsob používání ženského zpěvního hlasu v rámci subkultury historicky poučené interpretace barokní hudby v České republice. Je prací kulturně analytickou. Vycházím především z osobních rozhovorů s interpretkami z let 2015 a 2016 a z vlastní žité zkušenosti, nejprve jako studentky zpěvu a posléze i interpretky barokní hudby. V práci zkoumám, jakým způsobem je v oblasti zpěvu naplňován základní požadavek subkultury historicky poučené interpretace na "historickou autenticitu" (ve smyslu "jak hudba zněla v době svého vzniku"). Docházím ke klíčovému pojmu "přirozenosti" a dále si všímám, jak se tento koncept přirozenosti promítá do zvuku, těl a estetických očekávání zpěvaček i posluchačů. Prožitek potěšení z "autentické" a "přirozené" interpretace barokní hudby dávám do kontextu přemýšlení o pojmech jouissance a plaisir, jak o nich hovoří Roland Barthes.
This thesis explores specific ways of using female singing voice in subculture of historically informed performance of baroque music in the Czech republic. The thesis is based on principles of cultural theory and cultural analysis. Main source for my research were interviews from the years 2015 and 2016 held with female singers specialized in historically informed performance, and my own living experience first as voice student, later as a performer in the field of baroque music. I explore ways of fulfilling fundamental demand of the subculture for "historical authenticity" (which is usually defined as "how did the music sound at the time of its origin"). I come to key term of "naturalness" and I further explore how this concept is embodied by the singers, how it affects the sound of the voice and aesthetic expectations of the singers and also listeners. I put the experience of "authentic" and "natural" interpretation of baroque music in context of thinking about pleasure, especially in terms of jouissance and plaisir described by Roland Barthes.