Neformální vzdělávání dětí: Jak rodina ovlivňuje výběr kroužků
Non-formal education of children: How the family affects the choice of extracurricular activities
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101560Identifiers
Study Information System: 191317
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Klusáček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Neformální vzdělávání dětí, zájmové kroužky, výběr kroužků, výchovné styly, rodinaKeywords (English)
Non-formal education of children, extracurricular activities, selection of extracurricular activities, parenting styles, familyTato bakalářská práce pojednává o neformálním vzdělávání dětí, zejména se zaměřuje na popis faktorů, které ovlivňují vysokoškolsky vzdělané rodiče při výběru zájmových kroužků svým dětem, které tráví průměrně 5 hodin týdně v zájmových kroužcích. V této práci se zaměřuji na děti základní školy prvního a druhého stupně, v tomto věku jsou klíčovými činiteli rodiče, kteří děti vychovávají a přenáší na ně své vzory chování a své hodnoty. Cílem je zjistit co ovlivňuje rodiče při výběru, v jaké míře na výběru participují děti, jak si rodiče rozdělují role v zajišťování chodu zájmových kroužků. V rámci výzkumu bylo provedeno jedenáct rozhovorů, na kterých byla provedena obsahová analýza. Výsledkem je popis faktorů, které všechny rodiče ovlivňují v podobné míře, jako je osobnost dítěte, jeho zájem, věk a vzdálenost kroužků od bydliště. Hlavním zjištěním jsou rozdílná pojetí neformálního vzdělávání některých respondentů, jejich odlišná míra kontroly a zásahů do výběru a jiné představy ohledně toho, jak by jejich dítě mělo trávit volný čas. Podle těchto aspektů byly vytvořeny tři přístupy rodičů. Jedná se o volný, aktivní a náročný přístup.
This bachelor thesis deals with the non-formal education of children, focusing in particular on the description of factors influencing college-educated parents when choosing extracurricular activities for their children, who spend an average of 5 hours per week in extracurricular activities. In the thesis, I focus on primary school children as at this age parents are the key factor that affects children's education and they are the ones from whom the patterns of behaviour and values are transmitted. The aim is to find out what influences parents in choosing extracurricular activities, the extent to which children are participating in the selection and how parents share their roles in providing extracurricular activities. In the research eleven interviews were conducted, on which content analysis was carried out accordingly. The result is a description of factors that affect all parents to a similar extent as the child's personality, interest, age, and the distance of extracurricular activities from home. The main findings are different concepts of non-formal education of some respondents, their distinct levels of control and intervention in the selection, and various ideas as to how their child should spend time. According to these aspects, the three parental prototypical approaches were developed....