Práce učitelů 1. stupně ZŠ s učebnicemi ke vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
Teachers' use of textbooks of social studies and sciences at primary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101147Identifiers
Study Information System: 187241
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Horská, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učitelé, učebnice, užívání učebnic, Člověk a jeho svět, 1. stupeň ZŠKeywords (English)
teachers, textbooks, usege of textbooks, teaching primary social studies, teaching science, primary schoolDiplomová práce se věnuje práci učitelů 1. stupně s učebnicemi ke vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. V teoretické části se zabývám objasněním základních pojmů, které jsou klíčové pro téma práce. Vymezuji zde pojmy učitel a pedagogický pracovník, jak je chápe nejen odborná literatura, ale také platné zákony České republiky. V další kapitole definuji, co je to učebnice, jaké má funkce a nejcitovanější klasifikace funkcí učebnic. Zmiňuji její strukturální komponenty a představuji další didaktické prostředky, se kterými se v praxi setkáváme. V nejrozsáhlejší kapitole teoretické části prezentuji dosavadní teoretické poznatky a výsledky výzkumných šetření, která byla v oblasti užívání učebnic dosud realizována ve světovém i českém prostředí. Poslední kapitola teoretické části seznamuje se vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět tak, jak je vymezena v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Výzkumná část práce představuje kvalitativní výzkum užívání učebnic ke vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět šesti učitelkami 1. stupně ZŠ, který byl realizován v jedné pražské základní škole. Výzkum je založen na rozhovorech s učiteli, jako doplňková metoda je využito pozorování. Cílem práce je zjistit, jak se učitelé připravují na výuku, jak při přípravě využívají učebnice a jak jejich obsah upravují...
The diploma thesis attends to the primary school teachers' work with textbooks dedicated to the educational field Človek a jeho svět (̔Human and his world̕). In the theoretical part I deal with a clarification of basic terminology, which is crucial for the thesis' theme. I define here terms teacher and educational staff not only how it is understood by the specialized literature, but also by the laws in force of the Czech Republic. In the next chapter, a textbook is defined and its functions and the most cited classifications of textbooks' functions. are introduced. I mention its structural components and introduce further didactic tools that we encounter in practice. In the most extensive chapter of the theoretical part of the thesis I present existing theoretical findings and results of researches, which were in the field of textbooks' usage realized up to now, both in the Czech Republic and the world. The last chapter acquaints with the educational field Človek a jeho svět in terms of how it is circumscribed in the curricular document which is called: The framework educational plan for elementary schools. The research part of the thesis introduces a qualitative survey of a textbooks' usage in the educational field Člověk a jeho svět by six primary school teachers, which was realized at one of...