Interaktivní knihy pro děti - výzkum informačního chování
Interactive books for children - information behavior research
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100001Identifiers
Study Information System: 176511
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Landová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
13. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
děti|interaktivní kniha|tablet|dotyková obrazovka|vzdělávání pomocí interaktivní knihy|interaktivní příběh|mateřská škola|předškolní období|předškolní vzdělávání|knihovna|kniha|vývoj dítěte|uživatelské chování dítěteKeywords (English)
interactive book|tablet|touchscreen|interactive book learning|interactive story|children|kids|pre-schooler|preschool|preschool education|library|book|evolution of child|child user behaviourDiplomová práce se zabývá problematikou interaktivních knih a jejich vlivu na vzdělávání předškolních dětí, která je v českém prostředí zatím stále neprozkoumanou oblastí. Cílem práce je porovnání papírové knihy s knihou interaktivní v rámci jejich vlivu na učení dítěte a za účelem zjištění, zda má interaktivita vliv na lepší zapamatování informací, než interakce s učitelkou mateřské školy, a zda jsou děti schopny s interaktivní knihou pracovat. Byly stanoveny dvě hypotézy H1: Dítě předškolního věku, které pracuje s interaktivní knihou, si zapamatuje méně informací než dítě, které naslouchá vyprávění z klasické knihy, a H2: Dítě předškolního věku, které pracuje s interaktivní knihou, si lépe zapamatuje obrazové ztvárnění obsahu. Zkoumaný vzorek byl tvořen dětmi předškolního věku ze dvou velikostně odlišných mateřských škol. Pro výzkum byla zvolena metoda zúčastněného pozorování cílové skupiny při práci s interaktivními knihami, doplněná rozhovory s učitelkami mateřských škol, ve kterých byl výzkum prováděn. V teoretické části je stručně popsán vývoj kognitivních funkcí dítěte předškolního věku a vývoj jeho interakce s technologiemi. Dále je zde pojednáno o technologiích a jejich roli v oblasti vývoje dítěte a jako vyvažující a neméně důležitý protipól je představena role četby a knihovny v oblasti...
The thesis deals with the problematics of interactive books and their influence on the education of preschool children, which is in the Czech Republic still one of the unexplored areas. The aim of the thesis is to compare the paper books with the interactive books in terms of their impact on the child's learning and to see if interactivity influences the better memorization of information than interaction with the kindergarten teacher and also if the children are able to work with the interactive book. There are two hypotheses H1: A child of pre-school age working with an interactive book can remember less information than a child listening to a narrative from a classical book, and H2: A pre-school child who working with an interactive book will remember better the visual rendering of the content. The examined group was composed of preschool children from two differently different kindergartens. For the research, the method of participated target group observation was used when working with interactive books, supplemented by interviews with nursery teachers who participated in the research. The development of the pre-school child's cognitive functions and the development of its interaction with the technologies is briefly described in the theoretical part one. The technologies and their role in the...