Komunikace ve škole a její specifika. (Učební styl - samostatný styl funkční?)
Communication in School and its Specifics (Style of School Communication - An Independent Style in the System of Functional Styles?)
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99815Identifikátory
SIS: 101632
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Eva
Zeman, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav translatologie
Datum obhajoby
25. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Klíčová slova (česky)
funkční styl|učební styl|školní komunikace|adresát|učitel|žák|komplexnost|monologičnost|dialogičnost|mluvenost|psanostKlíčová slova (anglicky)
functional style|style of school communication|addressee|teacher|pupils|complexity|monologue|dialogue|spoken language|written languageTato práce shrnuje dosavadní poznatky o učebním stylu a na základě zkoumání konkrétních mluvených a psaných projevů učitelů i žáků formuluje další charakteristické rysy tohoto stylu na obecné úrovni i na úrovni jednotlivých žánrů. Pozornost je zde věnována i méně zpracovaným žánrům školní komunikace (mluvený monolog žáků, dialog mezi žáky; učitelské přípravy, didaktické testy, čtenářské deníky, žákovské referáty). Specifičnost komunikačních cílů a funkcí spojených se sférou školní komunikace, charakteristické rysy komunikátů učebního stylu (úzký vztah mezi komunikáty mluvenými a psanými, komplexnost, dialogičnost) i užívané prostředky vedou autorku k doporučení, aby byl učební styl vydělen jako samostatný styl funkční.
The thesis summarizes the current state of knowledge in the style of school communication and formulates further characteristics of this style based on an analysis of real speeches and texts given by teachers and pupils. The use of specific means of verbal and non-verbal communication is tied both to the entire school discourse and also to its particular genres. An attention is also paid to some genres which are rarely discussed in linguistic literature (monologue speeches of pupils, dialogue among and between pupils, teachers' written preparations, didactic tests, etc.). Given the characteristic purposes and functions of communication in school, its specific features and means, the author recommends to define this style as an independent style in the system of functional styles.