Čeští mobilní operátoři ve vybraných oborových médiích v letech 2013 až 2017
Czech telecomunications companies in chosen specialized media in 2013 - 2017
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99745Identifiers
Study Information System: 180618
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Huněk, Filip
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
telekomunikace, obsahová analýza, public relations, tiskové zprávy, on-line média, mobilní operátoři, internet, nová médiaKeywords (English)
telecommunications, content analysis, public relations, press release, online media, mobile network operator, internet, new mediaDiplomová práce se věnuje nejčtenějším on-line médiím, které v ČR píší o mobilních operátorech (mobil.iDnes.cz, MobilMania.cz a Mobilenet.cz). Cílem práce je poskytnout širší přehled o tom, jak tato média informují o mobilních operátorech v ČR (T-Mobile, O2 a Vodafone). Práce čtenáři odhaluje rozdíly a podobnosti v mediálních výstupech sledovaných médií a tím mu může pomoci v kritickém přístupu k přijímaným informacím. V teoretické části se věnuje přístupu novináře jako zprostředkovatele informací s vysvětlením hlavních teorií. Dále reflektuje roli novináře jako příjemce informací a věnuje se podrobněji i roli PR. Výzkumná část obsahuje výsledky provedené obsahové analýzy, ze které čtenář získá přehled o četnosti mediálních výstupů, sentimentu nebo míře využívání tiskových zpráv a způsobu jejich přebírání. Všechny sledované veličiny jsou porovnávány napříč médii i operátory. Z výsledků vyplývá, že mezi sledovanými médii jsou významné rozdíly v míře přebírání tiskových zpráv i celkovém sentimentu vydávaných článků. Web MobilMania.cz je vůči všem mobilním operátorům výrazně kritičtější než ostatní sledovaná média, naopak u Mobilenet.cz výzkum potvrdil, že jako médium, které přebírá větší části tiskových zpráv, má vyšší podíl pozitivně laděných článků. Web mobil.iDnes.cz se na základě provedeného výzkumu...
This Master's Thesis focuses on the most popular online media, which are writing about telecomunications companies in the Czech Republic (mobil.iDnes.cz, MobilMania.cz a Mobilenet.cz). The aim of the thesis is to provide an overview of the way how these media inform about mobile providers in the Czech Republic (T-Mobile, O2 and Vodafone). The thesis reveals differences and similarities in media output of the monitored media and thus can help in a critical approach to the received information. In the theoretical part the thesis shows approach of a journalist as a mediator of information with an explanation of the main theories. It further reflects the role of a journalist as a recipient of information and also focuses more on the role of PR.The research part contains the results of the content analysis, from which it is possible to get an overview of media output frequency, sentiment or extent of use of press releases and the way they are taken over. All monitored quantities are compared across the media and mobile providers. The results show that there are significant differences how journalists rework press releases and in the overall sentiment of published articles. MobileMania.cz is significantly more critical of all mobile operators than other followed media, while at Mobilenet.cz research confirmed...