Zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky z pohledu aktérů vzdělávací politiky
Implamentation of graduation examination in mathematic from the viewpoint of education policy actors.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99234Identifiers
Study Information System: 188719
Collections
- Kvalifikační práce [16828]
Author
Advisor
Referee
Mouralová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science and Public Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
14. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vzdělávací politika, státní maturita, matematika, aktéři, perspektivy, teorie advokačních koalic, Česká republikaKeywords (English)
Education policy, secondary school-leaving examination, mathematics, actors, perspectives, advocacy coalition framework, Czech RepublicBakalářská práce se zaměřuje na zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky. Práce popisuje zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky coby nástroj vzdělávací politiky. Pomocí analýzy aktérů odhaluje tvůrce a příjemce tohoto rozhodnutí. Realizovaný výzkum se zaměřuje na perspektivu ředitelů středních škol a učitelů matematiky. Práce popisuje ukotvení ředitelů a učitelů ve vzdělávací politice České republiky. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů zjišťuje přesvědčení aktérů a analyzuje názorové průniky a neshody mezi nimi. Realizovaný výzkum je postaven na dotazování aktérů z různých typů středních škol.
The bachelor thesis is focused on the implementation of a compulsory math exam in mathematics at secondary schools in the Czech republic. The thesis describes the implementation of compulsory math examinations in mathematics as a educational policy instrument. The creators and recipients of this decision are revealed through the analysis of actors. The research is focused on the perspective of the head masters and mathematics teachers. This work describes the anchoring of head masters and teachers in the educational policy in the Czech Republic. Using semi-structured interviews the thesis discovers the beliefs and analyzes the perceptions and disagreements between actors. The research is based on the questioning of actors from different types of secondary schools.