Zdroje důvěry v umělou inteligenci u studentů kybernetiky na ČVUT
Sources of Trust in Artificial Intelligence at Cybernetics Students at ČVUT
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99132Identifiers
Study Information System: 191852
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Kotík, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
13. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Důvěra, umělá inteligence, studenti kybernetiky ČVUT, automatizace, robotizaceKeywords (English)
Trust, Artificial Intelligence, students of cybernetics of ČVUT, automation, robotizationPráce prezentuje pojetí důvěry v umělou inteligenci u studentů kybernetiky na ČVUT. Je zaměřena na zkoumání hlavních zdrojů důvěry a popsáním nejdůležitějších atributů, které ovlivňují pocit důvěry u studentů v umělou inteligenci. Kromě toho je vedlejším cílem práce zjistit, jak důvěru studentů ovlivňuje diskuze široké veřejnosti i odborníků o bezpečnosti a důvěře při implementaci umělé inteligence do každodenního života. Jak ovlivňuje jejich pohled na umělou inteligenci a jak se diskuze projevuje do jejich práce. Data byla sbírána pomocí standardizovaných otevřených rozhovorů. Při analýze rozhovorů byly výpovědi participantů srovnávány s koncepty pojetí důvěry u Luhmanna a Giddense. Zde bylo zjištěno, že důvěra v umělou inteligenci u studentů kybernetiky vychází z dostatečného množství úplných informací, jejichž distributorem je převážně škola. To se shoduje s pojetím důvěry u Giddense, který to považuje za nezbytnou podmínku existence důvěry. S Giddensovým pojetím se shoduje i přístup studentů k možnému riziku. Vědomí rizika je dalším důležitým zdrojem důvěry. Studenti o riziku při využívání umělé inteligence uvažují kontinuálně, kdy informace čerpají z předchozích zkušeností, nebo opět z informacích získaných ve škole. Toto pojetí možného rizika u studentů je tak v rozporu s koncepcí vědomí si...
The work presents the concept of trust in artificial intelligence for students of cybernetics at ČVUT. It focuses on exploring the main sources of trust and describing the most important attributes which affect the trust of students in artificial intelligence. In addition, the secondary aim of the work is to find out how student trust influences the discussion of public and experts on security and trust in the implementation of artificial intelligence into everyday life. How it affects their view on artificial intelligence and how the discussion is reflected in their work. In analyzing the interviews, the participants answers were compared with Luhmann and Giddens concepts of trust. It has been found that trust in artificial intelligence students of cybernetics is based on a sufficient amount of complete information, the distributor of which is predominantly a school. This is similar to the concept of trust in Giddens, which it considers to be a necessary condition for the existence of trust. Giddens concept also coincides with the student's attitude towards possible risk. Risk awareness is another important source of trust. Students on the risk of using artificial intelligence are considering continuously because information draws on previous experience or again from the information gathered in...