dc.contributor.advisor | Lachmann, Filip | |
dc.creator | Janouš, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2020-08-26T16:58:11Z | |
dc.date.available | 2020-08-26T16:58:11Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/99132 | |
dc.description.abstract | The work presents the concept of trust in artificial intelligence for students of cybernetics at ČVUT. It focuses on exploring the main sources of trust and describing the most important attributes which affect the trust of students in artificial intelligence. In addition, the secondary aim of the work is to find out how student trust influences the discussion of public and experts on security and trust in the implementation of artificial intelligence into everyday life. How it affects their view on artificial intelligence and how the discussion is reflected in their work. In analyzing the interviews, the participants answers were compared with Luhmann and Giddens concepts of trust. It has been found that trust in artificial intelligence students of cybernetics is based on a sufficient amount of complete information, the distributor of which is predominantly a school. This is similar to the concept of trust in Giddens, which it considers to be a necessary condition for the existence of trust. Giddens concept also coincides with the student's attitude towards possible risk. Risk awareness is another important source of trust. Students on the risk of using artificial intelligence are considering continuously because information draws on previous experience or again from the information gathered in... | en_US |
dc.description.abstract | Práce prezentuje pojetí důvěry v umělou inteligenci u studentů kybernetiky na ČVUT. Je zaměřena na zkoumání hlavních zdrojů důvěry a popsáním nejdůležitějších atributů, které ovlivňují pocit důvěry u studentů v umělou inteligenci. Kromě toho je vedlejším cílem práce zjistit, jak důvěru studentů ovlivňuje diskuze široké veřejnosti i odborníků o bezpečnosti a důvěře při implementaci umělé inteligence do každodenního života. Jak ovlivňuje jejich pohled na umělou inteligenci a jak se diskuze projevuje do jejich práce. Data byla sbírána pomocí standardizovaných otevřených rozhovorů. Při analýze rozhovorů byly výpovědi participantů srovnávány s koncepty pojetí důvěry u Luhmanna a Giddense. Zde bylo zjištěno, že důvěra v umělou inteligenci u studentů kybernetiky vychází z dostatečného množství úplných informací, jejichž distributorem je převážně škola. To se shoduje s pojetím důvěry u Giddense, který to považuje za nezbytnou podmínku existence důvěry. S Giddensovým pojetím se shoduje i přístup studentů k možnému riziku. Vědomí rizika je dalším důležitým zdrojem důvěry. Studenti o riziku při využívání umělé inteligence uvažují kontinuálně, kdy informace čerpají z předchozích zkušeností, nebo opět z informacích získaných ve škole. Toto pojetí možného rizika u studentů je tak v rozporu s koncepcí vědomí si... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Trust | en_US |
dc.subject | Artificial Intelligence | en_US |
dc.subject | students of cybernetics of ČVUT | en_US |
dc.subject | automation | en_US |
dc.subject | robotization | en_US |
dc.subject | Důvěra | cs_CZ |
dc.subject | umělá inteligence | cs_CZ |
dc.subject | studenti kybernetiky ČVUT | cs_CZ |
dc.subject | automatizace | cs_CZ |
dc.subject | robotizace | cs_CZ |
dc.title | Zdroje důvěry v umělou inteligenci u studentů kybernetiky na ČVUT | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-06-13 | |
dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 191852 | |
dc.title.translated | Sources of Trust in Artificial Intelligence at Cybernetics Students at ČVUT | en_US |
dc.contributor.referee | Kotík, Michal | |
dc.identifier.aleph | 002191703 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociology a Social Policy | en_US |
thesis.degree.discipline | Sociologie a sociální politika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociologie a sociální politika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Sociology a Social Policy | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Práce prezentuje pojetí důvěry v umělou inteligenci u studentů kybernetiky na ČVUT. Je zaměřena na zkoumání hlavních zdrojů důvěry a popsáním nejdůležitějších atributů, které ovlivňují pocit důvěry u studentů v umělou inteligenci. Kromě toho je vedlejším cílem práce zjistit, jak důvěru studentů ovlivňuje diskuze široké veřejnosti i odborníků o bezpečnosti a důvěře při implementaci umělé inteligence do každodenního života. Jak ovlivňuje jejich pohled na umělou inteligenci a jak se diskuze projevuje do jejich práce. Data byla sbírána pomocí standardizovaných otevřených rozhovorů. Při analýze rozhovorů byly výpovědi participantů srovnávány s koncepty pojetí důvěry u Luhmanna a Giddense. Zde bylo zjištěno, že důvěra v umělou inteligenci u studentů kybernetiky vychází z dostatečného množství úplných informací, jejichž distributorem je převážně škola. To se shoduje s pojetím důvěry u Giddense, který to považuje za nezbytnou podmínku existence důvěry. S Giddensovým pojetím se shoduje i přístup studentů k možnému riziku. Vědomí rizika je dalším důležitým zdrojem důvěry. Studenti o riziku při využívání umělé inteligence uvažují kontinuálně, kdy informace čerpají z předchozích zkušeností, nebo opět z informacích získaných ve škole. Toto pojetí možného rizika u studentů je tak v rozporu s koncepcí vědomí si... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The work presents the concept of trust in artificial intelligence for students of cybernetics at ČVUT. It focuses on exploring the main sources of trust and describing the most important attributes which affect the trust of students in artificial intelligence. In addition, the secondary aim of the work is to find out how student trust influences the discussion of public and experts on security and trust in the implementation of artificial intelligence into everyday life. How it affects their view on artificial intelligence and how the discussion is reflected in their work. In analyzing the interviews, the participants answers were compared with Luhmann and Giddens concepts of trust. It has been found that trust in artificial intelligence students of cybernetics is based on a sufficient amount of complete information, the distributor of which is predominantly a school. This is similar to the concept of trust in Giddens, which it considers to be a necessary condition for the existence of trust. Giddens concept also coincides with the student's attitude towards possible risk. Risk awareness is another important source of trust. Students on the risk of using artificial intelligence are considering continuously because information draws on previous experience or again from the information gathered in... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | B | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021917030106986 | |