Show simple item record

Sources of Trust in Artificial Intelligence at Cybernetics Students at ČVUT
dc.contributor.advisorLachmann, Filip
dc.creatorJanouš, Jakub
dc.date.accessioned2020-08-26T16:58:11Z
dc.date.available2020-08-26T16:58:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/99132
dc.description.abstractThe work presents the concept of trust in artificial intelligence for students of cybernetics at ČVUT. It focuses on exploring the main sources of trust and describing the most important attributes which affect the trust of students in artificial intelligence. In addition, the secondary aim of the work is to find out how student trust influences the discussion of public and experts on security and trust in the implementation of artificial intelligence into everyday life. How it affects their view on artificial intelligence and how the discussion is reflected in their work. In analyzing the interviews, the participants answers were compared with Luhmann and Giddens concepts of trust. It has been found that trust in artificial intelligence students of cybernetics is based on a sufficient amount of complete information, the distributor of which is predominantly a school. This is similar to the concept of trust in Giddens, which it considers to be a necessary condition for the existence of trust. Giddens concept also coincides with the student's attitude towards possible risk. Risk awareness is another important source of trust. Students on the risk of using artificial intelligence are considering continuously because information draws on previous experience or again from the information gathered in...en_US
dc.description.abstractPráce prezentuje pojetí důvěry v umělou inteligenci u studentů kybernetiky na ČVUT. Je zaměřena na zkoumání hlavních zdrojů důvěry a popsáním nejdůležitějších atributů, které ovlivňují pocit důvěry u studentů v umělou inteligenci. Kromě toho je vedlejším cílem práce zjistit, jak důvěru studentů ovlivňuje diskuze široké veřejnosti i odborníků o bezpečnosti a důvěře při implementaci umělé inteligence do každodenního života. Jak ovlivňuje jejich pohled na umělou inteligenci a jak se diskuze projevuje do jejich práce. Data byla sbírána pomocí standardizovaných otevřených rozhovorů. Při analýze rozhovorů byly výpovědi participantů srovnávány s koncepty pojetí důvěry u Luhmanna a Giddense. Zde bylo zjištěno, že důvěra v umělou inteligenci u studentů kybernetiky vychází z dostatečného množství úplných informací, jejichž distributorem je převážně škola. To se shoduje s pojetím důvěry u Giddense, který to považuje za nezbytnou podmínku existence důvěry. S Giddensovým pojetím se shoduje i přístup studentů k možnému riziku. Vědomí rizika je dalším důležitým zdrojem důvěry. Studenti o riziku při využívání umělé inteligence uvažují kontinuálně, kdy informace čerpají z předchozích zkušeností, nebo opět z informacích získaných ve škole. Toto pojetí možného rizika u studentů je tak v rozporu s koncepcí vědomí si...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectTrusten_US
dc.subjectArtificial Intelligenceen_US
dc.subjectstudents of cybernetics of ČVUTen_US
dc.subjectautomationen_US
dc.subjectrobotizationen_US
dc.subjectDůvěracs_CZ
dc.subjectumělá inteligencecs_CZ
dc.subjectstudenti kybernetiky ČVUTcs_CZ
dc.subjectautomatizacecs_CZ
dc.subjectrobotizacecs_CZ
dc.titleZdroje důvěry v umělou inteligenci u studentů kybernetiky na ČVUTcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-13
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId191852
dc.title.translatedSources of Trust in Artificial Intelligence at Cybernetics Students at ČVUTen_US
dc.contributor.refereeKotík, Michal
dc.identifier.aleph002191703
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology a Social Policyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology a Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce prezentuje pojetí důvěry v umělou inteligenci u studentů kybernetiky na ČVUT. Je zaměřena na zkoumání hlavních zdrojů důvěry a popsáním nejdůležitějších atributů, které ovlivňují pocit důvěry u studentů v umělou inteligenci. Kromě toho je vedlejším cílem práce zjistit, jak důvěru studentů ovlivňuje diskuze široké veřejnosti i odborníků o bezpečnosti a důvěře při implementaci umělé inteligence do každodenního života. Jak ovlivňuje jejich pohled na umělou inteligenci a jak se diskuze projevuje do jejich práce. Data byla sbírána pomocí standardizovaných otevřených rozhovorů. Při analýze rozhovorů byly výpovědi participantů srovnávány s koncepty pojetí důvěry u Luhmanna a Giddense. Zde bylo zjištěno, že důvěra v umělou inteligenci u studentů kybernetiky vychází z dostatečného množství úplných informací, jejichž distributorem je převážně škola. To se shoduje s pojetím důvěry u Giddense, který to považuje za nezbytnou podmínku existence důvěry. S Giddensovým pojetím se shoduje i přístup studentů k možnému riziku. Vědomí rizika je dalším důležitým zdrojem důvěry. Studenti o riziku při využívání umělé inteligence uvažují kontinuálně, kdy informace čerpají z předchozích zkušeností, nebo opět z informacích získaných ve škole. Toto pojetí možného rizika u studentů je tak v rozporu s koncepcí vědomí si...cs_CZ
uk.abstract.enThe work presents the concept of trust in artificial intelligence for students of cybernetics at ČVUT. It focuses on exploring the main sources of trust and describing the most important attributes which affect the trust of students in artificial intelligence. In addition, the secondary aim of the work is to find out how student trust influences the discussion of public and experts on security and trust in the implementation of artificial intelligence into everyday life. How it affects their view on artificial intelligence and how the discussion is reflected in their work. In analyzing the interviews, the participants answers were compared with Luhmann and Giddens concepts of trust. It has been found that trust in artificial intelligence students of cybernetics is based on a sufficient amount of complete information, the distributor of which is predominantly a school. This is similar to the concept of trust in Giddens, which it considers to be a necessary condition for the existence of trust. Giddens concept also coincides with the student's attitude towards possible risk. Risk awareness is another important source of trust. Students on the risk of using artificial intelligence are considering continuously because information draws on previous experience or again from the information gathered in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021917030106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV