Ironie v TV talk show
Irony in TV talk show
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98826Identifikátory
SIS: 176936
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janovec, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
9. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
komunikace, mediální dialog, talk show, kooperační princip, zdvořilost, ironie, škádleníKlíčová slova (anglicky)
communications, media dialogue, talk show, cooperative principle, politeness, irony, teasingPráce se zabývá ironií v populárním televizním žánru, zábavné talk show. První část definuje základní pojmy, se kterými pracujeme (veřejná komunikace, kooperační princip, zdvořilost, ironie). Ve druhé části je charakterizován mediální dialog, konkrétně talk show. Třetí část se zabývá konkrétní talk show veřejnoprávní televize, Všechnopárty. Na vybraných ukázkách zkoumá, jak ironie v pořadu funguje, jak se projevuje a jak je účastníky talk show využívána. Základním zjištěním práce je, že ironie se ve Všechnopárty využívá jako komunikační hra, z největší části jako specifická varianta ironie, tzv. škádlení (banter). Jde o komunikační jednání popsatelné jako předstírané ohrožování tváře komunikačního partnera nebo tváře vlastní, resp. o komunikaci záměrně a pro diváka průhledně porušující Leechovy zdvořilostní maximy (nejč. maximu taktu a maximu skromnosti). Ve Všechnopárty je škádlivá ironie využívána jako zábavný prvek zvyšující atraktivitu pořadu pro diváky a účastníci talk show se na ní obvykle vědomě podílejí. KLÍČOVÁ SLOVA komunikace, mediální dialog, talk show, kooperační princip, zdvořilost, ironie, škádlení
This work deals with irony in popular television genre, entertaining talk show. The first partdefines the basic concepts which we work with (public communication, cooperative principle, politeness, irony). In the second part there is characterized the media dialogue, specifically talk show. The third part deals with particular public television's talk show - Všechnopárty. This thesis examines, on selected examples, how irony works in the show, how it manifests itself and how it is used by participants in talk show. The main finding is that irony in Všechnopárty is used as a communication game, mostly as a specific variant of irony called teasing (banter). It is a communication acting describable as pretended threatening of face of communication partner or of your own face, resp. communication which intentionally and transparently for the viewer violates Leech's courtesy maxima (most often tactfulness and modesty maxima).Teasing irony in Všechnopárty is used as a fun element increasing attractiveness of the show for spectators and participants of the talk show are usually knowingly involved in it. KEYWORDS communications, media dialogue, talk show, cooperative principle, politeness, irony, teasing