Divadelní tvorba lidí s mentálním postižením
Theatre work of people with mental disability
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98179Identifiers
Study Information System: 198557
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mentální postižení, psychopedie, dramaterapie, teatroterapie, dramatická výchova, kvalitativní výzkum, dramatický kroužek, osobnostní rozvojKeywords (English)
mental retardation, psychopedics, dramatherapy, theatrotherapy, drama education, quality research, dramatic club, personal developmentPráce se zabývá divadelní tvorbou mentálně postižených herců. Jejím cílem je prozkoumat a popsat proces tvorby divadelního představení v zájmovém útvaru a zhodnotit na pozadí teoretických poznatků přínos dramatické tvorby pro osobnostní a sociální rozvoj zúčastněných osob s mentálním postižením. Práce nejprve připomíná specifika a klasifikaci mentální retardace a seznamuje s expresivními terapeutickými přístupy ve speciální pedagogice. Velká pozornost je věnována terapiím pracujícím s principy dramatu, dramaterapii a zvláště teatroterapii, která akcentuje výsledek tvůrčího procesu - divadelní představení. Divadelní tvorba v rámci těchto expresivních terapií čerpá z dramatické výchovy, proto jsou představeny také její základní principy a metody. Pomocí nástrojů kvalitativního výzkumu - pozorování a rozhovorů s účastníky tvůrčího procesu - je nahlížen proces tvorby divadelního představení od zkoušek po premiéru. Výzkum byl realizován v pražské organizaci zabývající se volnočasovými aktivitami pro mentálně postižené. Nasbíraná data z pozorování zkoušek i výsledného představení a z rozhovorů s herci, lektory i diváky jsou interpretována na základě odborné literatury z psychopedie, z oblasti terapií ve speciální pedagogice a z dramatické výchovy. Práce se pak pokouší o jisté zobecnění poznatků v oblasti...
The subject of my task deals with the work of disabled theatre performers with the aim to analyze and describe the entire process of creation of a theatre performance in an amateur assemble. Furthermore, the benefit of the dramatic production for both personal as well as social development of the disabled performers, derived from the theoretical assumptions, was evaluated. The work at first highlights the features and classification of the metal retardation degree and is trying to inform about very special expressive approaches in both therapeutics and pedagogy. Much attention is paid to the drama-related therapies, such as dramatherapy and especially teatrotherapy which will underline the outcome of the whole creation process - a performance. The dramatic production itself, set within the framework of the expressive abovementioned therapies, is influenced by the way of the dramatic education and, therefore, its fundamental principles and methods of its creation are presented as well. Through the common instruments employed in the quality research, i.e. the observations and interviews with the participants in the drama-creation scheme, the whole process of the performance creation from rehearsal to the premiere is explored. The research was conducted in a Prague research body dealing with leisure...