Show simple item record

Theatre work of people with mental disability
dc.contributor.advisorNěmec, Zbyněk
dc.creatorDenková, Magdaléna
dc.date.accessioned2019-02-19T12:27:14Z
dc.date.available2019-02-19T12:27:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/98179
dc.description.abstractPráce se zabývá divadelní tvorbou mentálně postižených herců. Jejím cílem je prozkoumat a popsat proces tvorby divadelního představení v zájmovém útvaru a zhodnotit na pozadí teoretických poznatků přínos dramatické tvorby pro osobnostní a sociální rozvoj zúčastněných osob s mentálním postižením. Práce nejprve připomíná specifika a klasifikaci mentální retardace a seznamuje s expresivními terapeutickými přístupy ve speciální pedagogice. Velká pozornost je věnována terapiím pracujícím s principy dramatu, dramaterapii a zvláště teatroterapii, která akcentuje výsledek tvůrčího procesu - divadelní představení. Divadelní tvorba v rámci těchto expresivních terapií čerpá z dramatické výchovy, proto jsou představeny také její základní principy a metody. Pomocí nástrojů kvalitativního výzkumu - pozorování a rozhovorů s účastníky tvůrčího procesu - je nahlížen proces tvorby divadelního představení od zkoušek po premiéru. Výzkum byl realizován v pražské organizaci zabývající se volnočasovými aktivitami pro mentálně postižené. Nasbíraná data z pozorování zkoušek i výsledného představení a z rozhovorů s herci, lektory i diváky jsou interpretována na základě odborné literatury z psychopedie, z oblasti terapií ve speciální pedagogice a z dramatické výchovy. Práce se pak pokouší o jisté zobecnění poznatků v oblasti...cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of my task deals with the work of disabled theatre performers with the aim to analyze and describe the entire process of creation of a theatre performance in an amateur assemble. Furthermore, the benefit of the dramatic production for both personal as well as social development of the disabled performers, derived from the theoretical assumptions, was evaluated. The work at first highlights the features and classification of the metal retardation degree and is trying to inform about very special expressive approaches in both therapeutics and pedagogy. Much attention is paid to the drama-related therapies, such as dramatherapy and especially teatrotherapy which will underline the outcome of the whole creation process - a performance. The dramatic production itself, set within the framework of the expressive abovementioned therapies, is influenced by the way of the dramatic education and, therefore, its fundamental principles and methods of its creation are presented as well. Through the common instruments employed in the quality research, i.e. the observations and interviews with the participants in the drama-creation scheme, the whole process of the performance creation from rehearsal to the premiere is explored. The research was conducted in a Prague research body dealing with leisure...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmentální postiženícs_CZ
dc.subjectpsychopediecs_CZ
dc.subjectdramaterapiecs_CZ
dc.subjectteatroterapiecs_CZ
dc.subjectdramatická výchovacs_CZ
dc.subjectkvalitativní výzkumcs_CZ
dc.subjectdramatický kroužekcs_CZ
dc.subjectosobnostní rozvojcs_CZ
dc.subjectmental retardationen_US
dc.subjectpsychopedicsen_US
dc.subjectdramatherapyen_US
dc.subjecttheatrotherapyen_US
dc.subjectdrama educationen_US
dc.subjectquality researchen_US
dc.subjectdramatic cluben_US
dc.subjectpersonal developmenten_US
dc.titleDivadelní tvorba lidí s mentálním postiženímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-05-21
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId198557
dc.title.translatedTheatre work of people with mental disabilityen_US
dc.contributor.refereeKotvová, Miroslava
dc.identifier.aleph002189402
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Educationen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá divadelní tvorbou mentálně postižených herců. Jejím cílem je prozkoumat a popsat proces tvorby divadelního představení v zájmovém útvaru a zhodnotit na pozadí teoretických poznatků přínos dramatické tvorby pro osobnostní a sociální rozvoj zúčastněných osob s mentálním postižením. Práce nejprve připomíná specifika a klasifikaci mentální retardace a seznamuje s expresivními terapeutickými přístupy ve speciální pedagogice. Velká pozornost je věnována terapiím pracujícím s principy dramatu, dramaterapii a zvláště teatroterapii, která akcentuje výsledek tvůrčího procesu - divadelní představení. Divadelní tvorba v rámci těchto expresivních terapií čerpá z dramatické výchovy, proto jsou představeny také její základní principy a metody. Pomocí nástrojů kvalitativního výzkumu - pozorování a rozhovorů s účastníky tvůrčího procesu - je nahlížen proces tvorby divadelního představení od zkoušek po premiéru. Výzkum byl realizován v pražské organizaci zabývající se volnočasovými aktivitami pro mentálně postižené. Nasbíraná data z pozorování zkoušek i výsledného představení a z rozhovorů s herci, lektory i diváky jsou interpretována na základě odborné literatury z psychopedie, z oblasti terapií ve speciální pedagogice a z dramatické výchovy. Práce se pak pokouší o jisté zobecnění poznatků v oblasti...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of my task deals with the work of disabled theatre performers with the aim to analyze and describe the entire process of creation of a theatre performance in an amateur assemble. Furthermore, the benefit of the dramatic production for both personal as well as social development of the disabled performers, derived from the theoretical assumptions, was evaluated. The work at first highlights the features and classification of the metal retardation degree and is trying to inform about very special expressive approaches in both therapeutics and pedagogy. Much attention is paid to the drama-related therapies, such as dramatherapy and especially teatrotherapy which will underline the outcome of the whole creation process - a performance. The dramatic production itself, set within the framework of the expressive abovementioned therapies, is influenced by the way of the dramatic education and, therefore, its fundamental principles and methods of its creation are presented as well. Through the common instruments employed in the quality research, i.e. the observations and interviews with the participants in the drama-creation scheme, the whole process of the performance creation from rehearsal to the premiere is explored. The research was conducted in a Prague research body dealing with leisure...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV