Prezentace metody jevištního tvaru z hlediska jejích fází
Vědecký článek
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97289Identifikátory
ISSN: 1805–367X
Kolekce
- Číslo 1 [10]
Datum vydání
2017Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaZdrojový dokument
Nová čeština doma a ve světěRok vydání periodika: 2017
Ročník periodika: 2017
Číslo periodika: 1
Práva a licenční podmínky
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/Klíčová slova (česky)
čeština pro cizince, metoda, divadlo, dramaKlíčová slova (anglicky)
Czech for foreigners, method, theatreV článku představujeme lingvodidaktickou metodu jevištního tvaru (dále MJT), která je aplikovánave výuce češtiny pro cizince k rozvoji řečových schopností a dovedností jinojazyčných mluvčícha která k naplnění svých cílů využívá divadla jako základního prostředku. Prezentace MJT je zalo-žena na analýze jejích tří na sebe navazujících fází, přičemž v každé z nich dominuje jeden lingvodidaktickýa jeden dramatický cíl. Tyto cíle představujeme a komentujeme jejich vzájemnou závislost.Z obecných cílů akcentujeme rozvoj řečových schopností a dovedností, které posilujeme běhemhry v roli. Aktivity jsou připraveny tak, aby se během nich studenti projevovali přirozeně a zažilisi normy společenského chování. Prezentace (výsledky rolových her) frekventantů jsou vztaženyk české kultuře. Každá lekce je zakončena skupinovým rozborem, v němž můžeme komentovatmimo jiné řečové a společenské chování adekvátní dané komunikační situaci a dané kultuře. Z improvizacístudentů získáváme řečový materiál, který slouží jako podklad pro tvorbu závěrečnéhoscénáře. Konec kurzu je završen divadelním představením.
The essay relates to the presentation of the lingvodidactic method called theatre pedagogy (referredto in the following text as “MJT”). MJT principles can be grouped in three phases. Each phase has itsown lingvodidactic and dramatic goal; this text describes them and the way they are related. Phaseshave activities, which are always focused on natural speaking. One of these activities, role-play, isalways connected with Czech culture, so we can see if students understand social rules of Czech culture.Students’ improvisation during this exercise is used as script for another activity: theatre. Eachlesson is ended with an evaluation by the whole class based on common feedback.