Nové přístupy k diagnostice dětského autismu.
New approaches to the diagnosis of autism.
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95890Identifiers
Study Information System: 153897
Collections
- Kvalifikační práce [4552]
Author
Advisor
Referee
Blatný, Marek
Koutek, Jiří
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Medical Psychology and Psychopathology
Department
2nd Faculty of Medicine
Date of defense
27. 3. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
poruchy autistického spektra, nezralí novorozenci, screening, senzorické abnormity, Modified Checklist for Autism in Toddlers, Communication and Symbolic Behavior Scales Developmental Profile-Infant-Toddler Checklist, Infant, Toddler Sensory ProfileKeywords (English)
autism spectrum disorders, preterm children, screening, sensory abnormalities, Modified Checklist for Autism in Toddlers, Communication and Symbolic Behavior Scales Developmental Profile-Infant-Toddler Checklist, Infant, Toddler Sensory ProfileÚvod: Trendem posledního desetiletí je posunout diagnostiku autismu do co nejranějšího věku dítěte. Je prokázáno, že časná diagnostika následovaná adekvátně zvolenou intervencí vede k redukci autistické psychopatologie a významnému zlepšení prognózy dítěte. Snaha o co nejčasnější identifikaci dětí s rizikem rozvoje autismu vedla ke vzniku řady screeningových nástrojů a zavedení nových diagnostických postupů použitelných již před druhým rokem života dítěte. I přes extenzivní výzkumné snahy zatím neexistuje mezinárodní shoda na optimální screeningové metodě. Specifické postavení v časné prezentaci autistické psychopatologie mají senzorické abnormity, které jsou v souvislosti s autismem popisovány již od doby jeho definice jako diagnostické jednotky a ve screeningových dotaznících bývají opomíjeny. Donedávna se vedly spory, zda se jedná o součást jádrového autistického deficitu či o komorbidní fenomén. Nová diagnostická klasifikace DSM-5 již zařazuje senzorické abnormity mezi diagnostická kritéria poruchy autistického spektra. Metody: Senzorické abnormity jsou přítomné u více než 90% dětí s autismem a často zasahují i více smyslových oblastí. Vývoj rodičovských dotazníků a jejich standardizace umožnila senzorické symptomy u dětí s PAS kvantitativně porovnat s populačními normami pro dané věkové...
Objectives: Within the last decade there has been growing emphasis on early diagnosis of autism. It has been proved, that early diagnosis of autism followed by an appropriate intensive intervention lead to the reduction of autistic psychopathology and significant improvement of the child's prognosis. Efforts to identify children at risk of autism as early as possible resulted in the development of many screening tools and some new diagnostic methods that could be used even before the age of two years. Despite many attempts of the researchers worldwide, we still lack general agreement on the optimal screening method. Abnormal sensory symptoms have a specific position among the early signs of autism. Difficulties with sensory processing have been associated with autism since it was first defined as a diagnosis; nevertheless evaluation of sensory symptoms is under-represented in autism screening tools. There has been a long lasting debate whether sensory symptoms are a component of core autistic deficits or a co-morbid phenomenon, however, new version of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) has already included sensory dysfunction among the diagnostic criteria of Autism Spectrum Disorder. Methods: Over 90% of children with autism have sensory abnormalities and present with...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Vliv obuvi na chůzi a její vývoj u dětí v batolecím a předškolním věku
Defence status: NOT DEFENDEDVeselá, Klára (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 14. 9. 2016 -
Vývoj hry u 2-4letých dětí v mateřské škole
Defence status: DEFENDEDMasnerová, Lucie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Date of defense: 4. 2. 2013Rigorózní práce se v teoretické i praktické části věnuje především tématu volné hry v mateřské škole a jejímu vývoji ve skupině 2,5-4letých dětí. Teoretická část pomáhá k hlubšímu porozumění vývoje dítěte a jeho hry mezi ... -
Role speciálního pedagoga v rodině dítěte s postižením v raném věku
Defence status: NOT DEFENDEDKrálová, Veronika (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 13. 9. 2016