Nové přístupy k diagnostice dětského autismu.
New approaches to the diagnosis of autism.
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95890Identifikátory
SIS: 153897
Kolekce
- Kvalifikační práce [4587]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blatný, Marek
Koutek, Jiří
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Lékařská psychologie a psychopatologie
Katedra / ústav / klinika
2. lékařská fakulta UK
Datum obhajoby
27. 3. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Klíčová slova (česky)
poruchy autistického spektra, nezralí novorozenci, screening, senzorické abnormity, Modified Checklist for Autism in Toddlers, Communication and Symbolic Behavior Scales Developmental Profile-Infant-Toddler Checklist, Infant, Toddler Sensory ProfileKlíčová slova (anglicky)
autism spectrum disorders, preterm children, screening, sensory abnormalities, Modified Checklist for Autism in Toddlers, Communication and Symbolic Behavior Scales Developmental Profile-Infant-Toddler Checklist, Infant, Toddler Sensory ProfileÚvod: Trendem posledního desetiletí je posunout diagnostiku autismu do co nejranějšího věku dítěte. Je prokázáno, že časná diagnostika následovaná adekvátně zvolenou intervencí vede k redukci autistické psychopatologie a významnému zlepšení prognózy dítěte. Snaha o co nejčasnější identifikaci dětí s rizikem rozvoje autismu vedla ke vzniku řady screeningových nástrojů a zavedení nových diagnostických postupů použitelných již před druhým rokem života dítěte. I přes extenzivní výzkumné snahy zatím neexistuje mezinárodní shoda na optimální screeningové metodě. Specifické postavení v časné prezentaci autistické psychopatologie mají senzorické abnormity, které jsou v souvislosti s autismem popisovány již od doby jeho definice jako diagnostické jednotky a ve screeningových dotaznících bývají opomíjeny. Donedávna se vedly spory, zda se jedná o součást jádrového autistického deficitu či o komorbidní fenomén. Nová diagnostická klasifikace DSM-5 již zařazuje senzorické abnormity mezi diagnostická kritéria poruchy autistického spektra. Metody: Senzorické abnormity jsou přítomné u více než 90% dětí s autismem a často zasahují i více smyslových oblastí. Vývoj rodičovských dotazníků a jejich standardizace umožnila senzorické symptomy u dětí s PAS kvantitativně porovnat s populačními normami pro dané věkové...
Objectives: Within the last decade there has been growing emphasis on early diagnosis of autism. It has been proved, that early diagnosis of autism followed by an appropriate intensive intervention lead to the reduction of autistic psychopathology and significant improvement of the child's prognosis. Efforts to identify children at risk of autism as early as possible resulted in the development of many screening tools and some new diagnostic methods that could be used even before the age of two years. Despite many attempts of the researchers worldwide, we still lack general agreement on the optimal screening method. Abnormal sensory symptoms have a specific position among the early signs of autism. Difficulties with sensory processing have been associated with autism since it was first defined as a diagnosis; nevertheless evaluation of sensory symptoms is under-represented in autism screening tools. There has been a long lasting debate whether sensory symptoms are a component of core autistic deficits or a co-morbid phenomenon, however, new version of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) has already included sensory dysfunction among the diagnostic criteria of Autism Spectrum Disorder. Methods: Over 90% of children with autism have sensory abnormalities and present with...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Vliv obuvi na chůzi a její vývoj u dětí v batolecím a předškolním věku
Výsledek obhajoby: NEOBHÁJENOVeselá, Klára (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 14. 9. 2016 -
Vývoj hry u 2-4letých dětí v mateřské škole
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMasnerová, Lucie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 4. 2. 2013Rigorózní práce se v teoretické i praktické části věnuje především tématu volné hry v mateřské škole a jejímu vývoji ve skupině 2,5-4letých dětí. Teoretická část pomáhá k hlubšímu porozumění vývoje dítěte a jeho hry mezi ... -
Role speciálního pedagoga v rodině dítěte s postižením v raném věku
Výsledek obhajoby: NEOBHÁJENOKrálová, Veronika (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 13. 9. 2016