Vývoj hry u 2-4letých dětí v mateřské škole
Development of Play of 2-4years old Children in a Kindergarten
rigorózní práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60377Identifikátory
SIS: 109980
Kolekce
- Kvalifikační práce [19345]
Autor
Konzultant práce
Koťátková, Soňa
Oponent práce
Hejlová, Helena
Opravilová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
4. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
hračka, starší batole, mladší předškolní věk, potřeba hrového partnera, volná hra, úloha učitelky, socializace, gender role, cizojazyčné prostředí mateřské školy, napodobivá hra, námětová hra, role ve hře, pozorování volné hry, společná hraKlíčová slova (anglicky)
toy, older toddler, younger preschool age, need of a play partner, free play, role of a teacher, socialization, gender role, kindergarten environment in a foreign language, pretend play, role play, role in the play, free play observation, collective playRigorózní práce se v teoretické i praktické části věnuje především tématu volné hry v mateřské škole a jejímu vývoji ve skupině 2,5-4letých dětí. Teoretická část pomáhá k hlubšímu porozumění vývoje dítěte a jeho hry mezi druhým a čtvrtým rokem a pokládá základy pro vlastní výzkum. Praktická část, na základě ročního a půlročního pozorování volné hry dvou homogenních skupin dětí, monitoruje vývoj hry a zjišťuje, jak se proměňuje její kvalita u jednotlivců i skupiny. Sleduje proces začleňování dítěte do herní skupiny, vliv pohlaví dítěte na výběr hračky. Dále zkoumá průběh napodobivých a námětových her 2,5-4letých dětí. Mapuje vybíraná témata her a rolí a aktivitu dítěte při hře s vrstevníky. Hlavní metodou výzkumu je pozorování. Závěr poukazuje, na základě výsledků výzkumného šetření, na důležitost volné hry pro předškolní dítě a na její proměny, potvrzuje její vliv v procesu rané sekundární socializace. Věnuje se možnému praktickému využití poznatků pro další práci učitelky mateřské školy. Klíčová slova: hračka, starší batole, mladší předškolní věk, potřeba hrového partnera, volná hra, úloha učitelky, socializace, gender role, cizojazyčné prostředí mateřské školy, napodobivá hra, námětová hra, role ve hře, pozorování volné hry, společná hra.
Doctoral thesis in its theoretical and practical parts focuses on the free play of children in a kindergarten and its development in a group of 2,5 - 4 years old children. The theoretical part provides a deeper understanding of play, especially with 2 - 4 years old children, and lays a foundation for the research. The practical part, based on two observations (in the span of one year and half a year) of free play of two homogenous groups of children, monitors the development of play and finds out, how the quality of play changes with individuals as well as the group. This part follows the process of incorporation of the child into the play group, influence of gender of the child on the choice of a toy. Then it focuses on the course of pretend and role plays of 2,5 - 4 years old children. It monitors which themes of plays and which roles children choose and how active children are in the play with the children of similar age. The main method of the research is observation. The conclusion from the outcome of the research shows importance of free play for a preschool child and the changes in its course and confirms the influence of free play in the process of early secondary socialization. It discusses also possible practical use of the observations for further work of a kindergarten teacher. Key...