dc.contributor.advisor | Hanus, Martin | |
dc.creator | Kopáčová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2019-05-03T15:16:38Z | |
dc.date.available | 2019-05-03T15:16:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/94927 | |
dc.description.abstract | This paper examines the ethical aspects of teaching geography in high school. Attention is focused on valuation, which is an integral part of both teaching geography and ethics. The thesis explains the concepts of character and conscience and presents the theory of moral development of pupils according to Lawrence Kohlberg and developmental psychology. It also provides amethodology for dealing with values in geography teaching according to Lambert and Balderstone. It is divided into five main access routes. First, values inculcation, secondly, values analysis, third, moral reasoning, fourth, values clarification, and fifth, action learning. In the third chapter this thesis presents an analysis of the values contained in the School Act, the White Book, and above all in the RVP G, which is the values that are binding for secondary school education. In the chapter four, a questionnaire examines geographic topics that teachers consider ethically sensitive. The highest ethical sensitivity was found in the racial issue, migration, religion, the political order in the world, and the cutting down of tropical rainforests. Differences in the assessment of ethical sensitivity between men and women, and between teachers and students have been identified. The fifth chapter designs four geography lessons. Their... | en_US |
dc.description.abstract | Předložená práce zkoumá etické aspekty výuky geografie na střední škole. Pozornost je zaměřena na hodnocení, které je jak integrální součástí výuky geografie, tak etiky. Práce vysvětluje postupně pojmy charakter a svědomí a předkládá teorii morálního vývoje žáků podle Lawrence Kohlberga. Dále přináší metodiku práce s hodnotami ve výuce geografie podle Lamberta a Balderstona. Metodika je rozdělena na pět hlavních přístupových cest. Zaprvé, vštěpování hodnot, zadruhé, analyzování hodnot, zatřetí, morální uvažování, za čtvrté, ujasňování si (vlastních) hodnot a za páté, učení se jednání. Ve třetí kapitole práce předkládá analýzu hodnot obsažených ve Školském zákoně, Bílé knize a především v RVP G, tedy hodnot, které jsou pro výuku na střední škole závazné. V další kapitole práce vyhodnocuje dotazník, který zjišťoval, která geografická témata středoškolští učitelé považují za eticky citlivá. Nejvyšší etická citlivost byla zjištěna u rasového složení populace, migrace, náboženství, politického uspořádání světa a kácení tropických deštných lesů. Byly zjištěny rozdíly v hodnocení etické citlivosti mezi muži a ženami a mezi studenty učitelství a učiteli z praxe. Syntézou všeho výše zmíněného jsou konkrétní návrhy výukových hodin geografie. Jejich hlavním cílem je rozvíjet morální hodnocení a charakter... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | etika | cs_CZ |
dc.subject | geografie | cs_CZ |
dc.subject | morální vývoj | cs_CZ |
dc.subject | výchova k hodnotám (hodnotová výchova) | cs_CZ |
dc.subject | hodnotová orientace RVP G | cs_CZ |
dc.subject | etická citlivost geografických témat | cs_CZ |
dc.subject | přípravy vyučovacích hodin | cs_CZ |
dc.subject | etics | en_US |
dc.subject | geography teaching | en_US |
dc.subject | moral development | en_US |
dc.subject | values education | en_US |
dc.subject | values in RVP G | en_US |
dc.subject | ethically sensitive issues in geography | en_US |
dc.title | Etické aspekty výuky zeměpisu - Výchova k hodnotám v hodinách středoškolského zeměpisu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-02-02 | |
dc.description.department | Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
dc.description.department | Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 174188 | |
dc.title.translated | Ethical Aspects of Geography Teaching - Values education in high-school geography lessons | en_US |
dc.contributor.referee | Řezníčková, Dana | |
dc.identifier.aleph | 002173767 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Biologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Biology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Biologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Biology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Předložená práce zkoumá etické aspekty výuky geografie na střední škole. Pozornost je zaměřena na hodnocení, které je jak integrální součástí výuky geografie, tak etiky. Práce vysvětluje postupně pojmy charakter a svědomí a předkládá teorii morálního vývoje žáků podle Lawrence Kohlberga. Dále přináší metodiku práce s hodnotami ve výuce geografie podle Lamberta a Balderstona. Metodika je rozdělena na pět hlavních přístupových cest. Zaprvé, vštěpování hodnot, zadruhé, analyzování hodnot, zatřetí, morální uvažování, za čtvrté, ujasňování si (vlastních) hodnot a za páté, učení se jednání. Ve třetí kapitole práce předkládá analýzu hodnot obsažených ve Školském zákoně, Bílé knize a především v RVP G, tedy hodnot, které jsou pro výuku na střední škole závazné. V další kapitole práce vyhodnocuje dotazník, který zjišťoval, která geografická témata středoškolští učitelé považují za eticky citlivá. Nejvyšší etická citlivost byla zjištěna u rasového složení populace, migrace, náboženství, politického uspořádání světa a kácení tropických deštných lesů. Byly zjištěny rozdíly v hodnocení etické citlivosti mezi muži a ženami a mezi studenty učitelství a učiteli z praxe. Syntézou všeho výše zmíněného jsou konkrétní návrhy výukových hodin geografie. Jejich hlavním cílem je rozvíjet morální hodnocení a charakter... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This paper examines the ethical aspects of teaching geography in high school. Attention is focused on valuation, which is an integral part of both teaching geography and ethics. The thesis explains the concepts of character and conscience and presents the theory of moral development of pupils according to Lawrence Kohlberg and developmental psychology. It also provides amethodology for dealing with values in geography teaching according to Lambert and Balderstone. It is divided into five main access routes. First, values inculcation, secondly, values analysis, third, moral reasoning, fourth, values clarification, and fifth, action learning. In the third chapter this thesis presents an analysis of the values contained in the School Act, the White Book, and above all in the RVP G, which is the values that are binding for secondary school education. In the chapter four, a questionnaire examines geographic topics that teachers consider ethically sensitive. The highest ethical sensitivity was found in the racial issue, migration, religion, the political order in the world, and the cutting down of tropical rainforests. Differences in the assessment of ethical sensitivity between men and women, and between teachers and students have been identified. The fifth chapter designs four geography lessons. Their... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
dc.identifier.lisID | 990021737670106986 | |