Mezigenerační vlivy na utváření čtenářství v mezinárodním srovnání
Intergenerational effects on the formation of reading in an international comparison
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94659Identifiers
Study Information System: 165610
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Černý, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Historical Sociology
Department
Department of Historical Sociology
Date of defense
23. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čtení, knihy, socializace, rodina,mezigenerační vlivyKeywords (English)
reading, books, socialization, family, intergenerational effects4 ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá tématem čtenářství. V rámci zkoumání rozvoje jedince ke čtenářství je nutno brát v úvahu vlivy primární socializace probíhající v prostředí rodiny. Cílem diplomové práce je zjištění, jaký vliv má na čtenářství prostředí rodiny a jak je čtenářství předáváno mezi generacemi (mezigenerační přenos). Dále je cílem zjistit, zda a jak se čtenářství a vlivy na něj působící liší v rámci vybraných evropských zemí včetně České republiky. Efekt rodinného prostředí na čtenářství člověka v dospělosti je zkoumán prostřednictvím vzdělání rodičů a aspektů tzv. pro-čtenářského klimatu. Pro-čtenářské klima v rodině pomáhá zprostředkovat vztah člověka ke knihám a čtení již v raném dětství a ovlivňuje jeho budoucí život. Rodinné prostředí podporující čtenářské návyky se projevuje v dětství prostřednictvím interakce mezi rodičem a dítětem (předčítáním, komunikací o předčteném obsahu), dostupností knih doma a čtením rodičů, které představují zázemí k nápodobě čtení. Existence vztahu mezi čtenářstvím a rodinným prostředím v mezigenerační a mezinárodně-komparativní perspektivě je zkoumána prostřednictvím sekundární analýzy dat dvou kvantitativních výzkumů: práce využívá data z mezinárodního výzkumu PIAAC (2012) a českého výzkumu CSDA Research (2017). Klíčová slova Čtení, čtenář, knihy,...
5 ABSTRACT This diploma thesis deals with the topic of reading. In the process of examining the development of an individual for reading, it is necessary to take into account the effects of primary socialization taking place in the family environment. The aim of the diploma thesis is to find out how is readership affected by the family environment and how is passed between generations (intergenerational transmission). It is also a goal to find out whether and how readership vary across selected European countries (including Czech Republic) in relation to these factors. The effect of the family environment on adult reading is studied through parent education and aspects of the so-called pro-reader climate. The pro-reader climate in the family helps communicate a person's relationship to books and reading in his early childhood and affects his future life. A family environment that supports reading habits is reflected in childhood through parent-child interaction (reading, communicating about the content being read), the availability of books at home, and the reading of parents that provide a background for reading. The existence of a relationship between reading and family environment in the intergenerational and internationally comparative perspective is examined through secondary analysis of two...