Show simple item record

Intergenerational effects on the formation of reading in an international comparison
dc.contributor.advisorŠafr, Jiří
dc.creatorStiborová, Kateřina
dc.date.accessioned2018-09-25T08:38:04Z
dc.date.available2018-09-25T08:38:04Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94659
dc.description.abstract5 ABSTRACT This diploma thesis deals with the topic of reading. In the process of examining the development of an individual for reading, it is necessary to take into account the effects of primary socialization taking place in the family environment. The aim of the diploma thesis is to find out how is readership affected by the family environment and how is passed between generations (intergenerational transmission). It is also a goal to find out whether and how readership vary across selected European countries (including Czech Republic) in relation to these factors. The effect of the family environment on adult reading is studied through parent education and aspects of the so-called pro-reader climate. The pro-reader climate in the family helps communicate a person's relationship to books and reading in his early childhood and affects his future life. A family environment that supports reading habits is reflected in childhood through parent-child interaction (reading, communicating about the content being read), the availability of books at home, and the reading of parents that provide a background for reading. The existence of a relationship between reading and family environment in the intergenerational and internationally comparative perspective is examined through secondary analysis of two...en_US
dc.description.abstract4 ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá tématem čtenářství. V rámci zkoumání rozvoje jedince ke čtenářství je nutno brát v úvahu vlivy primární socializace probíhající v prostředí rodiny. Cílem diplomové práce je zjištění, jaký vliv má na čtenářství prostředí rodiny a jak je čtenářství předáváno mezi generacemi (mezigenerační přenos). Dále je cílem zjistit, zda a jak se čtenářství a vlivy na něj působící liší v rámci vybraných evropských zemí včetně České republiky. Efekt rodinného prostředí na čtenářství člověka v dospělosti je zkoumán prostřednictvím vzdělání rodičů a aspektů tzv. pro-čtenářského klimatu. Pro-čtenářské klima v rodině pomáhá zprostředkovat vztah člověka ke knihám a čtení již v raném dětství a ovlivňuje jeho budoucí život. Rodinné prostředí podporující čtenářské návyky se projevuje v dětství prostřednictvím interakce mezi rodičem a dítětem (předčítáním, komunikací o předčteném obsahu), dostupností knih doma a čtením rodičů, které představují zázemí k nápodobě čtení. Existence vztahu mezi čtenářstvím a rodinným prostředím v mezigenerační a mezinárodně-komparativní perspektivě je zkoumána prostřednictvím sekundární analýzy dat dvou kvantitativních výzkumů: práce využívá data z mezinárodního výzkumu PIAAC (2012) a českého výzkumu CSDA Research (2017). Klíčová slova Čtení, čtenář, knihy,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectreadingen_US
dc.subjectbooksen_US
dc.subjectsocializationen_US
dc.subjectfamilyen_US
dc.subjectintergenerational effectsen_US
dc.subjectčtenícs_CZ
dc.subjectknihycs_CZ
dc.subjectsocializacecs_CZ
dc.subjectrodina,mezigenerační vlivycs_CZ
dc.titleMezigenerační vlivy na utváření čtenářství v mezinárodním srovnánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-01-23
dc.description.departmentDepartment of Historical Sociologyen_US
dc.description.departmentPracoviště Historické sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId165610
dc.title.translatedIntergenerational effects on the formation of reading in an international comparisonen_US
dc.contributor.refereeČerný, Karel
dc.identifier.aleph002172119
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistorical Sociologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs4 ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá tématem čtenářství. V rámci zkoumání rozvoje jedince ke čtenářství je nutno brát v úvahu vlivy primární socializace probíhající v prostředí rodiny. Cílem diplomové práce je zjištění, jaký vliv má na čtenářství prostředí rodiny a jak je čtenářství předáváno mezi generacemi (mezigenerační přenos). Dále je cílem zjistit, zda a jak se čtenářství a vlivy na něj působící liší v rámci vybraných evropských zemí včetně České republiky. Efekt rodinného prostředí na čtenářství člověka v dospělosti je zkoumán prostřednictvím vzdělání rodičů a aspektů tzv. pro-čtenářského klimatu. Pro-čtenářské klima v rodině pomáhá zprostředkovat vztah člověka ke knihám a čtení již v raném dětství a ovlivňuje jeho budoucí život. Rodinné prostředí podporující čtenářské návyky se projevuje v dětství prostřednictvím interakce mezi rodičem a dítětem (předčítáním, komunikací o předčteném obsahu), dostupností knih doma a čtením rodičů, které představují zázemí k nápodobě čtení. Existence vztahu mezi čtenářstvím a rodinným prostředím v mezigenerační a mezinárodně-komparativní perspektivě je zkoumána prostřednictvím sekundární analýzy dat dvou kvantitativních výzkumů: práce využívá data z mezinárodního výzkumu PIAAC (2012) a českého výzkumu CSDA Research (2017). Klíčová slova Čtení, čtenář, knihy,...cs_CZ
uk.abstract.en5 ABSTRACT This diploma thesis deals with the topic of reading. In the process of examining the development of an individual for reading, it is necessary to take into account the effects of primary socialization taking place in the family environment. The aim of the diploma thesis is to find out how is readership affected by the family environment and how is passed between generations (intergenerational transmission). It is also a goal to find out whether and how readership vary across selected European countries (including Czech Republic) in relation to these factors. The effect of the family environment on adult reading is studied through parent education and aspects of the so-called pro-reader climate. The pro-reader climate in the family helps communicate a person's relationship to books and reading in his early childhood and affects his future life. A family environment that supports reading habits is reflected in childhood through parent-child interaction (reading, communicating about the content being read), the availability of books at home, and the reading of parents that provide a background for reading. The existence of a relationship between reading and family environment in the intergenerational and internationally comparative perspective is examined through secondary analysis of two...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV