František Bílek. Život, dílo a působení v CČSH
František Bílek- Life, work and the activity in CČSH
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9455Identifiers
Study Information System: 590
Collections
- Kvalifikační práce [2707]
Author
Advisor
Referee
Lášek, Jan Blahoslav
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology and Psychosocial Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Pozornost této diplomové práce je věnována Františku Bílkovi; slavnému českému sochaři, který byl nazýván mystický symbolik, Březina v umění výtvarném. Práce je rozdělena do několika kapitol. První kapitola Životopis a dílo se pokouší o úvodní seznámení s Františkem Bílkem. Pohledy na Františka Bílka tehdejší generací je pokus o to, vystihnout, jak se Bílek jevil v očích svých současníků a přátel. Je zachycen pohled J. Zeyera, O. Březiny a jiných. Spolupráce s Novým životem mapuje jedenáctiletou práci Bílkovu pro Nový život a vztahy s představiteli Katolické moderny: S. Bouškou, K. Dostálem-Lutinovem a dalšími. Působení v CČSH vykresluje vykonanou práci Bílka a jeho rodiny pro církev. Myšlenkový svět se snaží zachytit svéráznou teologii, filosofii a mystikou prodchnutou tvorbu tohoto umělce. V závěru práce je Obrazová část s možností zahlédnout opravdu jen zlomek Bílkova rozsáhlého díla.
This diploma thesis focuses upon František Bílek, a famous Czech sculptor. He was one of the key figures of the fin-de-siécle culture in the Czech countries. The text is divided into several chapters. The first one is called Life and Work and it represents a basic overview of the themes dealt with in this thesis. The following chapter explores how Bílek's contemporaries, his friends or fellow artists including J. Zeyer or O. Březina, saw him. Next, there is the section examining Bílek's cooperation with Nový život and his relationships with Catholic modernism leaders such as K. Dostál-Lutinov or S. Bouška. There follows the chapter about his collaboration with the Czechoslovak Hussite Church, where the work that Bílek and his family did for the Church is described. Finally, the chapter The Ideal World of František Bílek focuses on his theology, philosophy and works of art that were influenced by mysticism. At the end of the work, there are several illustrations of various Bílek's pieces added.