Postoje žáků ke školnímu podvádění.
Attitudes of pupils to school cheating.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94513Identifiers
Study Information System: 162346
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Papajoanu, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
nečestné jednání, tradiční podvádění, elektronické podvádění, žáci základních škol, motivace k podváděníKeywords (English)
dishonest behavior, unusual cheating, electronic cheating, elementary school pupils, motivation to cheatDiplomová práce je zaměřená na výzkum školního podvádění u žáků druhého stupně základních škol. Na základě dotazníkového šetření, které vychází z vlastního tvrzení žáků (self- reporting), je cílem diplomové práce zjistit, co motivuje žáky k tomu, aby podváděli, a jaký postoj zaujímají k případnému potrestání odhaleného podvodu. Dalším cílem je zjistit četnost jednotlivých typů školního podvádění, vliv pohlaví a studijního prospěchu na školním podvádění. Bylo zjištěno, že již na základní škole žáci poměrně často využívají při podvádění internet. Také se projevila větší tolerance k podváděním, kdy žáci nepřikládají důležitost trestu za odhalený podvod a spíše by své odhalené spolužáky netrestali. Klíčová slova: nečestné jednání, tradiční podvádění, elektronické podvádění, žáci základních škol, motivace k podvádění
The diploma thesis is focused on the research of school cheating in pupils of the second level of elementary schools. Based on a self-reporting questionnaire survey, the aim of the thesis is to find out what motivates the pupils to cheat and what attitude they take to possibly punish detected fraud. Another goal is to find out the frequency of individual types of school cheating, the influence of gender and the learning benefit of school cheating. It has been found that pupils are relatively often used in cheating on the internet at the primary school. Also, there was greater tolerance for cheating when pupils do not attach the importance of punishment for an exposed fraud, rather they would not punish their exposed classmates. Key words: dishonest behavior, unusual cheating, electronic cheating, elementary school pupils, motivation to cheat