Srovnání kvality značkových prodejen z pohledu zákazníka u firem Nike a Adidas
Adidas and Nike Brand Stores Quality Comaprison through Eyes of Customers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94489Identifiers
Study Information System: 175377
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Šíma, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Sports Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Marketingový mix, retail, Mystery Shopping, adidas, NikeKeywords (English)
Marketing mix, retail, Mystery Shopping, adidas, NikeNázev: Srovnání kvality značkových prodejen firem adidas a Nike z pohledu zákazníka. Cíle: Pomocí tzv. Mystery Shoppingu zhodnotit kvalitu značkových prodejen firem adidas a Nike z pohledu zákazníka, vybrané prodejny mezi sebou následně porovnat a navrhnout případná zlepšení. Metody: Mystery Shopping - dotazník se zaměřením na retail- maloobchod. Výsledky: Z hlediska exteriéru a interiéru prodejen obou značek má navrch americká Nike, pro kterou je vzbuzení pozitivního dojmu po stránce vizuální typické. V kvalitě poskytovaného servisu je zase lepší německá adidas, mezi jejímiž prodejci, jež jsou pokornější a ve snaze prodat produkt aktivnější, panuje větší pořádek a disciplína. To samé lze z pohledu adidas prohlásit o celkovém chodu prodejen, který je na o něco vyšší úrovni, než jaký je u Nike. Při srovnání prodejen obou značek s těmi z ostatních světových měst (Amsterdam, Berlín, Glasgow, Londýn, New York a Tokio) Praha zaostává, a to jak v sortimentu a vybavení prodejen, tak i v (prodejci) poskytovaném servisu. Klíčová slova: Marketingový mix, retail, Mystery Shopping, adidas, Nike.
Title: adidas and Nike Brand Stores Quality Comparison through the Eyes of Customers Objectives: Mystery Shopping is the instrument used to inspect the quality of adidas and Nike branded stores through the eyes of customers. Subsequently, the selected stores are compared and potential enhancements are proposed. Methods: Mystery Shopping - questionnaire focused on retail. Results: In terms of exterior, as well as interior, the Nike stores are ahead of the ones of adidas as the American brand has always been well-known for trying to initiate positive visual perception. On the contrary, adidas has provided better service quality demonstrated by modesty and higher selling effort from sales assistants towards customers. Also, adidas sellers have been more settled and disciplined. Additionally, adidas stores have worked more properly in terms of overall functioning. When comparing the stores of both brands with those in other world cities (Amsterdam, Berlin, Glasgow, London, New York, Tokyo), Prague stays behind. It has to fill the gap in the assortment and in the stores equipment, as well as in the service provided by sellers. Keywords: Marketing mix, retail, Mystery Shopping, adidas, Nike.