Mayská kultura v perspektivě antropologie turismu
Maya Culture in the Perspective of Anthropology of Tourism
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94195Identifikátory
SIS: 104526
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Půtová, Barbora
Poláková, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
27. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Antropologie turismu, mayský turismus, Tulum, Chichén Itzá, Cancún, San Juan de Chamula, San Cristobal de las Casas, etnický turismus, kulturní turismus, historický turismus, monumentalizace Mayů, rituál turismu, el Mundo Maya, la Ruta MayaKlíčová slova (anglicky)
Anthropology of tourism, Maya tourism, Tulum, Chichén Itzá, Cancún, San Juan de Chamula, San Cristobal de las Casas, ethnic tourism, cultural tourism, historical tourism, monumentalization of the Maya, ritual of tourism, el Mundo Maya, la Ruta MayaMá práce je ukotvena v širším kontextu teorií a kategorizací turismu a turistických zážitků, propracovaných autory zařazujícími se do relativně mladé subdisciplíny sociální a kulturní antropologie - antropologie turismu. Na mnou vybranou oblast Mexika, součást el Mundo Maya (mayského světa), pohlížím skrze prizma kategorií turismu Valene Smith (1989). Definuji si dva rozdílné (a zároveň podobné) antropologické terény - Riviera Maya, kde provádím výzkum v Cancúnu, Tulumu a Chichén Itzá a Ruta Maya, kde jsem prováděla výzkum v San Cristobalu de las Casas a vesnici Chamule. V oblasti populárního přímořského letoviska Cancúnu zkoumám přilehlé mayské památky jako cíl historického turismu a v oblasti hor Chiapasu autentickou mayskou vesnici, jež je cílem etnického, potažmo kulturního turismu. Zajímá mne, jak se utváří představy turistů, které dělím na španělsky a anglicky mluvící, o dávných i současných Mayích. Vyústěním mé práce je konkrétně představený pojem monumentalizace Mayů (Canclini, 2005) neboli vynalézání velkolepého mayského indiána pomocí turistických artefaktů, zážitků i průvodců. Klíčová slova Antropologie turismu, mayský turismus, Tulum, Chichén Itzá, Cancún, San Juan de Chamula, San Cristobal de las Casas, etnický turismus, kulturní turismus, historický turismus, monumentalizace Mayů,...
My thesis is based on a broader context of theories and categories of tourism and touristic experiences elaborated by authors belonging to a comparatively new subdiscipline of social and cultural anthropology - the anthropology of tourism. I focus on Mexico, the area of my interest and a part of el Mundo Maya (Maya World) through the eyes of tourism categorization of Valene Smith (1989). I specify two distinct (but yet similar) anthropological fields - one being Riviera Maya with fieldwork in Cancún, Tulum and Chichén Itzá and the other one Ruta Maya with fieldwork in San Cristobal de las Casas and the village of Chamula. I focus on the area of a popular beachspot and adjacent Maya ruins as a destination of historical tourism and also on the area of Chiapas highlands with an authentic Maya village which is a popular destination of ethnic or more accurately cultural tourism. My work is about the process of construction of the (English speaking versus Spanish speaking) tourist image of ancient Maya and the Maya of today. The conclusion of my fieldwork helps me illustrate the term monumentalization of the Maya (Canclini, 2005) or inventing the great Maya through touristic artefacts, experience and travellers' guides. Key words Anthropology of tourism, Maya tourism, Tulum, Chichén Itzá, Cancún, San...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Perception of Attractiveness of Poland as a Tourism Space by Population of Czechia
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKubín, Ewa (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2012)Datum obhajoby: 26. 6. 2012The doctoral thesis is devoted to analyzing the perception of attractiveness of Poland as a tourism space from the perspective of Czech citizens in a broader context of mutual Czech -Polish relations in tourism. The thesis ... -
Glamping jako nová forma cestovního ruchu a analýza jeho potenciálu v Česku
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOde Wolfová, Tereza (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2021)Datum obhajoby: 28. 1. 2021Diplomová práce se zabývá novou formou cestovního ruchu - glampingu na území Česka. Na základě analýzy české nabídky glampingu vysvětluje současný vývoj a potenciál glampingu v České republice. První část práce se zaměřuje ... -
Komunikační aktivity Prague Food Festivalu pro ročník 2011
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKolevová, Iva (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2012)Datum obhajoby: 18. 6. 2012Bakalářská práce Komunikační aktivity Prague Food Festivalu pro ročník 2011 obsahuje úvod do zážitkového cestovního ruchu s vymezením kulinářského turismu jako součásti cestovního ruchu spojeného s jídlem, jež pod zážitkový ...