Výjev Zesnutí Bohorodičky - Smrt Panny Marie ve východním a v západním umění od počátku až do 14. století
Virgin Mary, Mother of Got, death, iconography
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94019Identifikátory
SIS: 189666
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlaváčková, Jana Hana
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny evropské kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
7. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Panna Marie, Bohorodička, zesnutí, ikonografieKlíčová slova (anglicky)
Virgin Mary, Mother of God, death, iconographyTato bakalářská práce se bude zabývat ikonografií námětu Smrti Panny Marie neboli Zesnutí Bohorodičky v období od 9. do 14. století ve východním a v západním umění. Západním uměním míníme uspořádání Evropy od 9. století a východním země tzv. Byzantské ekumeny. První část této práce se zabývá apokryfními spisy o Smrti Panny Marie, jež byly důležitým ikonografickým zdrojem jak na západě, tak na východě. Také se zde řeší základní ikonografie, tak jak ji najdeme v ikonografických slovnících. Druhá část práce se věnuje nejstarším zobrazením námětu. Ve východním umění se s tímto námětem prvně setkáváme na fragmentárně dochované malbě v Ateni z let 975-980 nebo na fresce ve skalním kostele v Toqali-Kilissé v Kappadokii, která vznikla v 9. nebo v 1. polovině 10. století. V západním umění mezi nejstarší zobrazení námětu patří miniatura v Aethelwoldově Benediktional z let 975-980. Dále se zde práce zabývá dalšími zobrazeními námětu do 14. stol, které mezi sebou ikonograficky porovnává a zjišťuje, jak se vyvíjely. Závěr práce hodnotí, jak se východní a západní umění navzájem ovlivňovalo a především, kdo se kým inspiroval.
This thesis deals with the theme of the iconography of the Death of Virgin Mary, or, in other words, the death of the Mother of God, in the period from the 9th to 14th century in Eastern as well as Western art. By Western art we mean the organization of Europe beginning in the 9th century. By the term Eastern art we mean the countries of the so-called the Byzantine ecumenical council. The first part of the thesis deals with the apocryphal writings of the Death of Virgin Mary, which were an important iconographic source in the west as well as the east. This part of the thesis also focuses on the basic iconography which can be found in the iconographic dictionaries. The second part deals with the oldest depictions of the theme. In Eastern art this theme can be first encountered in the fragments-preserve painting in Athens from the years 975-980 or in a fresco painting in the rock church in Toqali-Kilissé in Cappadocia, which was founded in the 9th century or in the 2nd half of the 10th century. In Western art Aethelwold Benediktional, dating 975-980, is one of the oldest miniature depicting this theme. Furthermore, the thesis also focuses on other depictions of the theme up to the 14th century. Here, the thesis aims to compare these iconographies and further focuses on their development. The...