Přátelské portréty v italském renesančním malířství
Portraits of friends in Italian Renaissance painting
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93130Identifiers
Study Information System: 178894
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Rakušanová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Itálie|malířství|renesance|portrét|přátelství|skupiny|ikonografie|alegorie|vizuální studia|umění|homosexulita|Rafael|Pontormo|Giorgione|Sebastiano del Piombo|Cicero|Mantegna|poezie|Plinius|Alberti|Leonardo da Vinci|hyponoia|ikonologie|Florencie|Benátky|Panofsky|zrcadlo|teorie umění|Filippino Lippi|Bellini|Signorelli|Louvre|Uffizi|sarkofág|antikaKeywords (English)
Italy|painting|Renaissance|portrait|friendship|groups|iconography|allegory|visual studies|art|homosexuality|Raphael|Pontormo|Giorgione|Sebastiano del Piombo|Cicero|Mantegna|poetry|Plinius|Alberti|Leonardo da Vinci|hyponoia|iconology|Florence|Venice|Panofsky|mirror|art theory|Filippino Lippi|Bellini|Signorelli|Louvre|Uffizi|Sarcophagus|antiquity(česky) Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou mužského přátelského portrétu v italském renesančním malířství. Ačkoliv existují jednotlivé publikace zacílené na zvláštní aspekty mužského portrétu, této oblasti zatím nebyl věnován dostatečný badatelský zájem. Na začátku práce je uveden teoretický nástin k pojetí mužského přátelství v kultuře italské renesance a také jsou představeny některé klíčové aspekty portrétního žánru. Dále je práce rozdělená na několik kapitol podle jednotlivých témat: například, "Portrét a antika", "Portrét a vzpomínka", "Portrét a poezie". Některé zvlášť zajímavé momenty byly přeneseny do oddělených exkurzů, jakožto profilové portréty dvou mužů, téma zrcadla v portrétním žánru, komunikační možnosti obrazů. Umělecká díla probraná v rámci předkládaného výzkumu nejsou seřazena do klasického modelu chronologického "vývoje". Obrazy jsou propojeny s teoretickým uvažováním, které je zároveň podmíněno samotnými uměleckými díly. Ke každé malbě byla shromážděna a zhodnocena dosavadní bádání. Dále se nabízejí nová přečtení a ikonografické interpretace některých představených děl. Hojně byla použita dobová literatura, teoretické spisy, poezie. Práce se však snaží odpovídat současným tendencím v uměleckohistorické metodologii. Samostatná kapitola je věnována otázce...
(in English): Represented dissertation dedicated to the issue of male portraits of friends in Italian renaissance painting. Despite of existence of some publications focused on the specific aspects of male portraiture, this area has not been yet given sufficient research interest. In the introductory clause is presented theoretical outline of the male friendship concept of male friendship in the culture of the Italian Renaissance and also some key aspects of the portrait genre. The work is divided into chapters by topic: for example, "Portrait and Antique", "Portrait and Remembrance", "Portrait and Poetry". Some particularly interesting moments were extracted into separate excursions as profile portraits of two men, the subject of a mirror in a portrait genre, the communication possibilities of images. Artworks analyzed in the present research are not classified into a classical model of chronological "development". The pictures are interconnected with theoretical thinking, which is also conditioned by the artwork itself. For each painting, existing researches have been gathered and comprehended. There are also new iconographic interpretations of some of the presented works. For research have been abundantly used literature of period, theoretical writings and poetry. The work tries to respond to...