Lstivost v řeckém náboženském myšlení
Cunning Tricks in Greek Religious Thought
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93090Identifiers
Study Information System: 176193
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Kozák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Religious Studies
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
11. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Řecká mytologie|Lstivost|Métis|Hermés|Odysseus|Řád|Trickster|ŠibalKeywords (English)
Greek mythology|Cunning intelligence|Metis|Hermes|Odysseus|Order|TricksterCílem diplomové práce je představit různé typy lstí v řecké mytologii a jejich roli v širším kontextu řeckého náboženského myšlení. Tuto problematiku se snaží ukázat na vybraných mytických postavách a situacích. Klíčovou otázku představuje, jak se má lest k ustavení a fungování kulturního i božského řádu. Nejprve jsou uvedeny řecké termíny, jež se pojí se lstivostí, a jejich možné významové konotace. Dále práce detailně pojednává o podobách lstivosti u postav Herma a Odyssea a zkoumá, jakým způsobem může být lest pro řád přínosná. Ve třetí části následuje srovnání s dalšími lstivými hrdiny a mýty o původu rituálů. Kapitolu uzavírá vymezení, kdy je lest u mytického hrdiny přijatelná. Závěr se snaží obhájit tezi, že lest může být kulturotvorná i přínosná pro stávající řád, ale její pozitivní role je patrná zejména v prvotním stavu světa, kdy kulturní řád ještě není zcela vymezen. Lest si vždy drží ambivalentní a paradoxní povahu a její problematičnost vynikne zejména v jasně vymezeném a strukturovaném kulturním řádu.
The aim of the present thesis is to introduce different types of cunning intelligence in Greek mythology and their role in the broader context of Greek thought. The subject matter is explored using representative mythic figures and situations. The pivotal problem is the relationship between cunning tricks and both cultural and divine order. The first part is concerned with greek expressions connected to cunning tricks and their possible meanings. The subsequent section deals with the forms of cunning as they can be seen in the charecters of Hermes and Odysseus and considers the way in which cunning tricks can be beneficial to order. A comparison with other cunning characters and myths of origins of rituals follow in the final chapter. It concludes with determining in which context a cunning trick is acceptable. In conclusion it is argued that cunning intelligence bears a culturally constitutive function and may even be beneficial in existing order. However, its positive role is manifested maily in the primordial state of the universe when cultural order is not clearly delimited. Cunning intelligence always remains ambivalent and a paradox. Its ambiguity is most apparent in clearly defined and structured cultural order.