Resonance and Self-resonance: Gilles Deleuze's Involuntary Memory in Marcel Proust and Samuel Beckett
"Rezonance a seberezonance - Mimovolní paměť Gillese Deleuze u Marcela Prousta a Samuela Becketta"
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93028Identifikátory
SIS: 160838
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vichnar, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
11. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Gilles Deleuze|Samuel Beckett|Marcel Proust|Mimovolná paměť|Znaky|Reminiscence|Resonance|Hledání ztraceného času|Proust a znaky|Nietzsche a filozofie|Tisíc plošin|Molloy|Malone umírá|NepojmenovatelnýKlíčová slova (anglicky)
Gilles Deleuze|Samuel Beckett|Marcel Proust|Involuntary memory|Signs|Reminiscence|Resonance|In Search of Lost Time|Proust and Signs|Nietzsche and philosophy|Thousand Plateaus|Molloy|Malone Dies|The UnnamableMá bakalářská práce se zaměří na kontrast mezi dvěma díly. Na jedné straně bude figurovat heptalogie A la recherche de temps perdu (1913) Marcela Prousta, a to především její interpretace v podání Gillesa Deleuze, a na té druhé trilogie Samuela Becketta sestávající se z knih Molloy (1951), Malone meurt (1951) a L'Innommable (1953). Podobnost i rozdíl mezi těmito díly bude zkoumán skrz prisma Deleuzeova pojetí mimovolné paměti, které vychází z jeho analýzy Proustových narativů. Má práce si vezme za úkol prozkoumat mimovolnost, a znaky reminiscence a resonance, tak, jak s nimi nakládá Beckett, což bude komparováno s jejich distribucí v Proustovi, neboť ony kontrastní aspekty mimovolnosti, jež poodkrývají schizoidního vypravěče u obou zmíněných autorů, souvisejí s Deleuzovou redefinicí tradičního smýšlení o podstatě pravdy, kterou Deleuze charakterizuje prazákladním schizofrenním nastavením. Proto bude nutné vypíchnout odlišné variace na termíny mimovolné paměti, a znaků reminiscence a resonance, v každém z těchto děl. Práce bude rozdělená na čtyři hlavní části. Abych čtenáře řádně zasvětil do teorie Gillesa Deleuze, obsahem první kapitoly bude úvod do jeho redefinice konceptu pravdy - oproti tomu druhá se bude zabývat způsobem odhalení její podstaty v uměleckém díle, a to konkrétně na příkladech této...
The main focus of my thesis will aim at a contrast between two works. On one hand, it will be Marcel Proust's heptalogy A la recherche de temps perdu (1913) as viewed by Gilles Deleuze, on the other, Samuel Beckett's trilogy Molloy (1951), Malone meurt (1951) and L'Innommable (1953). The contrast will be dissected through the prism of Deleuze's notion of involuntary memory which he derives out of his analysis of Proust's narrative. Hence the thesis will investigate the involuntary memory and its signs of reminiscence and resonance in Beckett's hands, which will be compared with their distribution in Proust, for the different aspects of the involuntary, which reveals the schizoid narrator in both Proust and Beckett, may correspond with Deleuze's redefinition of essence of truth that is characterized by its primordial schizophrenic setting. Therefore, it will be indispensable to point out how varied the involuntary memory and signs of reminiscence and resonance in their narratives are. The structure of the thesis will consist of four main parts. In order to introduce the readers with the theory of Gilles Deleuze, the first chapter will include the introduction into Deleuze's redefinition of essence of truth - as a response to that, the second will exemplify its revelation in the work of art. In other words,...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Le temps intermittent: Identitätsproblem bei E. Husserl und M. Proust
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOGonashvili, Gigla (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2018)Datum obhajoby: 15. 9. 2018This papers deals with the problem of identity (Identitätsproblem) in the works of E. Husserl and M. Proust. By identity is meant the possibility to coincide with oneself while remembering one's past experience(s); but ... -
Proust Wasn’t a Neuroscientist
Smith, Murray (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019) -
Les aventures de la mémoire involontaire (Rousseau, Proust, Wagner)
Fulka, Josef (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Praha, 2020)