Prostor v japonské vědecko-fantastické literatuře 60. let 20. století
Space in Japanese Science Fiction Literature in 1960's
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92982Identifiers
Study Information System: 185399
Collections
- Kvalifikační práce [19390]
Author
Advisor
Referee
Labus, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Japanese Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
13. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
prostor|fikční světy|možné světy|japonská literatura|science fiction|Abe Kóbó|Komacu Sakjó|Micuse Rjú
Keywords (English)
space|fictional worlds|possible worlds|japanese literature|science fiction|Abe Kōbō|Komatsu Sakyō|Mitsuse Ryū
(česky) Tato práce se zabývá prostorem v japonské vědecko-fantastické literatuře 60. let 20. století. Cílem je zjistit specifika japonského prostoru v dílech s apokalyptickým koncem. Teoretická část práce se věnuje konceptu možných světů, různým přístupům k pojetí prostoru, a především teorii fikčních světů, kterou používám jako hlavní metodologii práce. V praktické části dochází k topoanalýze a srovnání tří vybraných literárních děl: Čtvrtá doba meziledová (Dai jon kanpjóki 第四間氷期, 1959) od Abeho Kóbóa 安部公房 (1924-1993), Deset biliónů dní a sto biliónů nocí (Hjaku oku no hiru to sen oku no joru 百億の昼と千億の夜, 1967) od Micuseho Rjúa 光瀬竜 (1928-1999) a Potopení Japonska (Nihon činbocu日本沈没) od Komacua Sakjóa 小松左京 (1931-2011). V topoanalýze se zaměřuji hlavně na vliv ostrovní polohy Japonska a roli oceánu.
(in English) This thesis deals with space in Japanese science fiction literature in 1960s. The aim is to find out specificity of japanese space in works with apocalyptic endings. Theoretical part deals with concept of possible worlds, various approaches to space and above all with theory of fictional worlds, which I use as main methodology of this thesis. Practical part is topoanalysis and comparison of three selected literary works: Inter Ice Age 4 (Dai yon kanpyōki 第四間氷期, 1959) by Abe Kōbō 安部公房 (1924-1993), Ten Billion Days and One Hundred Billion Nights (Hyaku oku no hiru to sen oku no yoru百億の昼と千億の夜, 1967) by Mitsuse Ryū 光瀬竜 (1928-1999) and Japan Sinks (Nihon chinbotsu 日本沈没) by Komatsu Sakyō 小松左京 (1931-2011). In topoanalysis I focus primarily on island position of Japan and role of the ocean.