Spolupráce učitele a asistenta pedagoga v podmínkách základní školy
The cooperation of the teacher and the pedagogue's assistant in the basic school conditions
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92974Identifikátory
SIS: 178593
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tvrzová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
13. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
spolupráce|učitel|asistent pedagoga|inkluze|specifické vzdělávací potřebyKlíčová slova (anglicky)
cooperation|teacher|pedagogue's assistant|inclusion|specific educational requirementsCílem diplomové práce je přispět k pochopení důležitosti dobré spolupráce učitele a asistenta pedagoga jako zásadní podmínky uskutečnění procesu inkluze. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické. První z kapitol teoretické části se zabývá reformou školského systému v ČR po roce 1989. Druhá kapitola je věnována inkluzivní škole a mezinárodním i národním dokumentům v pozadí snah o její uvedení, je zde zmíněna i kontroverze ve společnosti, která ji doprovází. Třetí kapitola se zaměřuje na učitele a asistenta pedagoga, jejich roli a spolupráci v inkluzivní škole. V empirické části je uveden vlastní výzkum, zaměřený na zjištění a deskripci faktorů, které podporují nebo naopak brání spolupráci učitele a asistenta pedagoga. Je zde popsán zvolený design, metodologie výzkumu, interpretace a shrnutí dat získaných v průběhu výzkumného šetření. Z výzkumného šetření vyplynuly konkrétní osobnostní vlastnosti, profesionální schopnosti a dovednosti a také faktory ve vzájemné komunikaci, které spolupráci učitele a asistenta pedagoga ovlivňují. Za zásadní faktory, které mají vliv na spolupráci, označili respondenti podmínky, které jsou nastaveny v celém školském systému a částečně také způsob organizace výchovně vzdělávacího procesu na škole samotné.
The object of this diploma thesis is to determine and describe the factors affecting the cooperation of teachers and their assistants at a common basic school as perceived from their point of view. The diploma thesis is structured in two sections - the theoretical part and the empirical part. The first chapter of the theoretical part deals with the reformation of the educational system in the Czech Republic after the year 1989. The second chapter is devoted to an inclusive school, to national and international documents underlying the efforts for the enforcement of the inclusion. Also, the associated nationwide controversial appreciation of its implementation is mentioned. The third chapter is focused to the teachers and their assistants, their roles and cooperation at the inclusive school. In the empirical section of the thesis, the selected design and methodology of my respective survey is described and the compiled data of the survey are interpreted. At the end of the thesis, there is the presentation of the survey results. The research survey revealed the specific personality characteristics, professional competences and skills and also factors influencing the communication between the teacher and their assistance both in a positive or negative way. The respondents selected the fundamental...