Montessori pedagogika v českém školství
Montessori pedagogy in the Czech education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91776Identifiers
Study Information System: 185628
CU Caralogue: 990021546800106986
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Richterová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Montessori pedagogika, montessori principy, Claus Diet Kaul, AMI, Maria Montessori, základní školaKeywords (English)
Montessori pedagogika, montessori principy, Claus Diet Kaul, AMI, Maria Montessori, elementary SchoolDiplomová práce zpracovává uplatnění montessori pedagogiky v českém prostředí. Úvodní kapitoly této práce se věnují životu a dílu Marie Montessori, základním antropologický myšlenkám a principům, dále pak vývoji montessori pedagogiky. Deskriptivní metodou práce mapuje současné zastoupení institucí a základních škol, které v českém prostředí působí. Další kapitoly obsahují případové studie dvou pražských Montessori základních škol. Výsledky této práce poukazují na to, že pedagogika Marie Montessori není jen strnulou koncepcí, nýbrž pedagogikou, která je stále schopna rozvoje v rámci živého procesu v praxi.
The thesis processes the use of Montessori pedagogy in the Czech environment. The introductory chapters of this thesis describe the life and work of Marie Montessori, the fundamental anthropological thoughts and principles, and the development of Montessori approach. The thesis maps out by descriptive method the current institutions and primary schools which operates in the Czech environment. The following chapters contain case studies of two Montessori primary schools in Prague. The results of this thesis show that the approach of Marie Montessori is not just a rigid conception, but that it is still capable of development in the living process in school practice.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Alternativní školství v České republice - metoda Marie Montessori v předškolním věku
Defence status: DEFENDEDKysilková, Alžběta (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2018)Date of defense: 25. 6. 2018 -
Specifika řízení montessori školy
Defence status: DEFENDEDSlívová, Lucie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022)Date of defense: 20. 1. 2022 -
Využití pomůcek systému pedagogiky Marie Montessori u osob s Downovým syndromem.
Defence status: DEFENDEDBejšáková, Kristina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Date of defense: 15. 1. 2018Diplomová práce se věnuje možnostem využití Montessori učebních pomůcek při vzdělávání osob s Downovým syndromem. Shrnuje dosavadní poznatky o Downovu syndromu a o mentálním postižení, které Downův syndrom vždy doprovází. ...