Od Adorna k Habermasovi. Studie ke vztahu kritické teorie a náboženství.
From Adorno to Habermas: A Study on the Relationship of Critical Theory and Religion
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91697Identifiers
Study Information System: 134693
Collections
- Kvalifikační práce [15756]
Author
Advisor
Referee
Halík, Tomáš
Hauser, Michael
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
21. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Theodor W. Adorno, Jürgen Habermas, frankfurtská škola, náboženství, postsekularismusKeywords (English)
Theodor W. Adorno, Jürgen Habermas, Frankfurt School, religion, post-secularismPráce analyzuje vztah kritické teorie frankfurtské školy a náboženství, přičemž se zaměřuje na srovnání pozdního myšlení Jürgena Habermase s myšlením Theodora W. Adorna. Text si klade následující otázku: jakými změnami prošla kritická teorie při přechodu od Adorna k Habermasovi? V průběhu zodpovídání této otázky rozvíjím specifickou interpretaci Adornova díla, které popisuji jako "teologické" v tom smyslu, že jeho myšlenkový střed lze interpretovat jako "kontemplativní eschatologii", nerealizovatelnou utopii s judeokřesťanskými kořeny. Následně pak rozebírám posun od kontemplativní eschatologie k sekularizovanému a pragmatizovanému konceptu "dorozumění" u Habermase. Tento posun kritizuji s tím, že obsahuje redukcionistický moment, který neoprávněně odsunuje náboženský prvek do oblasti ležící mimo racionalitu.
In this text, the relation of critical theory and religion is analysed, comparing Jürgen Habermas's late philosophy with the philosophy of his predecessor Theodor W. Adorno. The question I ask is: What changes has the relation of critical theory and religion undergone in the transition from Adorno's thinking to that of his successor? As I try to answer this question, I develop a specific understanding of Adorno's philosophy as a "contemplative eschatology", and perform an in-depth study of how, why, and with what consequences it has changed to a frame oriented towards reaching understanding. In so doing, I point out the ambivalence which the turn towards understanding breeds, and suggest the religious motives discovered in Adorno's work deserve further attention.