Využití principů Orffova Schulwerku ve výuce hudební výchovy na Základní škole generála Františka Fajtla DFC v Letňanech
Application of Orff Schulwerk Principles in Music Education at the General František Fajtl DFC Primary School in Letňany
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91063Identifikátory
SIS: 177052
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hurníková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - sbormistrovství
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
13. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Carl Orff, Orffův Schulwerk, Česká Orffova škola, Lenka Pospíšilová, hra na tělo, improvizace, kreativitaKlíčová slova (anglicky)
Carl Orff, Orff Schulwerk, Czech Orff's School, Lenka Pospíšilová, Body Percussion, Improvisation, CreativityDiplomová práce zkoumá Orffův Schulwerk jako systém myšlenek, použitelných ve výuce hudební výchovy a jeho uplatnění na Základní škole generála Františka Fajtla DFC v Praze 9 - Letňany. V první části stručně seznamuje s osobností Carla Orffa - pedagoga. Dále popisuje vznik Orffova Schulwerku v Německu, jeho základní myšlenky, adaptaci v Československu a vznik České Orffovy školy. Podrobně se věnuje škole, na které se vyučuje hudební výchova podle principů Orffova Schulwerku - Základní škole generála Františka Fajtla DFC v Letňanech. Několik kapitol je také věnováno zakladatelce této koncepce Lence Pospíšilové a jejím dalším projektům. Poslední část práce představuje výuku hudební výchovy ve třídách s hudebním zaměřením na prvním a druhém stupni této základní školy. Na základě výzkumu porovnává výuku dvou prvních tříd - s hudebním zaměřením a bez hudebního zaměření ve školním roce 2016/2017.
The diploma thesis examines Orff Schulwerk as a system of thoughts applicable to music education and its use at General František Fajtl DFC Primary School in Prague 9. It briefly introduces Carl Orff as a pedagogue in the first part. It further describes the formation of Orff Schulwerk in Germany, its basic thoughts, its adaptation in Czechoslovakia and the birth of the Czech Orff's School. This thesis focuses in detail on a school, where music education is taught according to principles of Orff Schulwerk - General František Fajtl DFC Primary School in Letňany. Several chapters are also devoted to the founder of this concept Lenka Pospíšilová and her other projects. The last part of the thesis deals with the teaching of music education in classes with musical specialisation in the first and second grade of this primary school. Based on the research, it compares the teaching process of the two first-year classes with and without musical specialisation in the school year 2016-2017.