Show simple item record

Application of Orff Schulwerk Principles in Music Education at the General František Fajtl DFC Primary School in Letňany
dc.contributor.advisorTichá, Alena
dc.creatorKoňaříková, Karolína
dc.date.accessioned2017-10-04T10:11:07Z
dc.date.available2017-10-04T10:11:07Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/91063
dc.description.abstractDiplomová práce zkoumá Orffův Schulwerk jako systém myšlenek, použitelných ve výuce hudební výchovy a jeho uplatnění na Základní škole generála Františka Fajtla DFC v Praze 9 - Letňany. V první části stručně seznamuje s osobností Carla Orffa - pedagoga. Dále popisuje vznik Orffova Schulwerku v Německu, jeho základní myšlenky, adaptaci v Československu a vznik České Orffovy školy. Podrobně se věnuje škole, na které se vyučuje hudební výchova podle principů Orffova Schulwerku - Základní škole generála Františka Fajtla DFC v Letňanech. Několik kapitol je také věnováno zakladatelce této koncepce Lence Pospíšilové a jejím dalším projektům. Poslední část práce představuje výuku hudební výchovy ve třídách s hudebním zaměřením na prvním a druhém stupni této základní školy. Na základě výzkumu porovnává výuku dvou prvních tříd - s hudebním zaměřením a bez hudebního zaměření ve školním roce 2016/2017.cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis examines Orff Schulwerk as a system of thoughts applicable to music education and its use at General František Fajtl DFC Primary School in Prague 9. It briefly introduces Carl Orff as a pedagogue in the first part. It further describes the formation of Orff Schulwerk in Germany, its basic thoughts, its adaptation in Czechoslovakia and the birth of the Czech Orff's School. This thesis focuses in detail on a school, where music education is taught according to principles of Orff Schulwerk - General František Fajtl DFC Primary School in Letňany. Several chapters are also devoted to the founder of this concept Lenka Pospíšilová and her other projects. The last part of the thesis deals with the teaching of music education in classes with musical specialisation in the first and second grade of this primary school. Based on the research, it compares the teaching process of the two first-year classes with and without musical specialisation in the school year 2016-2017.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectCarl Orffen_US
dc.subjectOrff Schulwerken_US
dc.subjectCzech Orff's Schoolen_US
dc.subjectLenka Pospíšilováen_US
dc.subjectBody Percussionen_US
dc.subjectImprovisationen_US
dc.subjectCreativityen_US
dc.subjectCarl Orffcs_CZ
dc.subjectOrffův Schulwerkcs_CZ
dc.subjectČeská Orffova školacs_CZ
dc.subjectLenka Pospíšilovács_CZ
dc.subjecthra na tělocs_CZ
dc.subjectimprovizacecs_CZ
dc.subjectkreativitacs_CZ
dc.titleVyužití principů Orffova Schulwerku ve výuce hudební výchovy na Základní škole generála Františka Fajtla DFC v Letňanechcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-13
dc.description.departmentKatedra hudební výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId177052
dc.title.translatedApplication of Orff Schulwerk Principles in Music Education at the General František Fajtl DFC Primary School in Letňanyen_US
dc.contributor.refereeHurníková, Kateřina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - sbormistrovstvícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Choir Conductingen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - sbormistrovstvícs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Choir Conductingen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce zkoumá Orffův Schulwerk jako systém myšlenek, použitelných ve výuce hudební výchovy a jeho uplatnění na Základní škole generála Františka Fajtla DFC v Praze 9 - Letňany. V první části stručně seznamuje s osobností Carla Orffa - pedagoga. Dále popisuje vznik Orffova Schulwerku v Německu, jeho základní myšlenky, adaptaci v Československu a vznik České Orffovy školy. Podrobně se věnuje škole, na které se vyučuje hudební výchova podle principů Orffova Schulwerku - Základní škole generála Františka Fajtla DFC v Letňanech. Několik kapitol je také věnováno zakladatelce této koncepce Lence Pospíšilové a jejím dalším projektům. Poslední část práce představuje výuku hudební výchovy ve třídách s hudebním zaměřením na prvním a druhém stupni této základní školy. Na základě výzkumu porovnává výuku dvou prvních tříd - s hudebním zaměřením a bez hudebního zaměření ve školním roce 2016/2017.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis examines Orff Schulwerk as a system of thoughts applicable to music education and its use at General František Fajtl DFC Primary School in Prague 9. It briefly introduces Carl Orff as a pedagogue in the first part. It further describes the formation of Orff Schulwerk in Germany, its basic thoughts, its adaptation in Czechoslovakia and the birth of the Czech Orff's School. This thesis focuses in detail on a school, where music education is taught according to principles of Orff Schulwerk - General František Fajtl DFC Primary School in Letňany. Several chapters are also devoted to the founder of this concept Lenka Pospíšilová and her other projects. The last part of the thesis deals with the teaching of music education in classes with musical specialisation in the first and second grade of this primary school. Based on the research, it compares the teaching process of the two first-year classes with and without musical specialisation in the school year 2016-2017.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV