Hodnocení učebnic pro 2. stupeň ZŠ schválených MŠMT k výuce hudební výchovy
The Evaluation of Text-books for the Upper Levels of Primary Schools authorized by the Ministry of Education, Youth and Sport for Music Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9103Identifiers
Study Information System: 22183
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Bělohlávková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce se zabývá hodnocením učebnic nakladatelství SPN od autorů Charalambidise, Císaře, Pilky a Matoška, které jsou schváleny Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy a doporučeny k výuce hudební výchovy na základní škole. V prvním oddíle praktické části je podrobně popsána učebnice, která je určena pro sedmý ročník. Pozornost byla věnována její organizační struktuře, obsahu, metodickým a doplňkovým materiálům a klíčovým kompetencím. V druhém oddíle praktické části byly kapitoly celé série učebnic rozčleněny do tematických celků. Poté byl detailně zkoumán celek hudební teorie, který se objevuje ve všech ročnících. Práce se věnuje jeho obsahu, provázanosti, cvičením a aktivitám v něm obsaženým a doporučením, jak s tímto oddílem nejlépe pracovat. V poslední části je představen dotazník, který obsahoval otázky směřované na znalosti hudební teorie, která je v učebnici obsažena, a na písně, které se v učebnicích nachází.
This diploma thesis deals with an evaluation of textbooks issued by SPN publishing house by authors Charalambidis, Císař and Matoška. These textbooks are approved and recommended by Ministry of Education as a teaching material in music lessons. In the first section of practical part, the textbook for the seventh class in elementary school is described. Attention was paid to the structure, content, methodological, supplementary materials and key competencies. In the second section, all chapters in the whole series of textbooks were divided into several thematic groups. After that, the section of musical theory was studied because it was included in all textbooks. The thesis is focused on the content, interconnections, exercises, activities found in the section. The recommendations how to teach effectively with the textbooks were introduced. The last part of the diploma thesis includes a questionnaire that was filled in by the students of the last class in elementary school. The questions were from the field of musical theory that comes from the particular textbooks and the selection of folk and artificial songs sung by the students during musical lessons.