Computational Bounded Rationality
Výpočetní omezená racionalita
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90480Identifiers
Study Information System: 184855
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Hladík, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Discrete Models and Algorithms
Department
Department of Applied Mathematics
Date of defense
6. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Konečné automaty, omezená racionalita, extenzivní hry, výpočetní složitost, algoritmyKeywords (English)
Discrete finite automata, bounded rationality, extensive-form games, computational complexity, algorithmsTato závěrečná práce formalizuje model omezené racionality hráčů v sekvenčních hrách nazvaný herní schémata. Ve zkoumaném modelu jsou strategie reprezentované strukturou skládající se z konečného automatu a dvou výpočetních funkcí. Zatímco konečný automat reprezentuje hráčovu strukturovanou pamět', výpočetní funkce reprezentují jeho schopnost efek- tivně abstrahovat danou hru. Schémata jsou realizacemi čistých strategií a mohou být hráčem implementovány za účelem hraní sekvenční hry. Práce ukazuje jak zkonstruovat korektně hrající schéma pro jakoukoli strategii v jakékoli sekvenční hře s vícero hráči a jak určit jeho složitost. Dokazuje, že ekvilibrium vždy existuje a jeho výpočet je PPAD-těžký. Navíc práce defin- uje třídu efektivně reprezentovatelných strategií, pomocí které lze spočítat MAXPAY-EFCE v polynomiálním čase. 1
This thesis formalizes a model of bounded rationality in extensive-form games called game-playing schemata. In this model, the strategies are repre- sented by a structure consisting of a deterministic finite automaton and two computational functions. The automaton represents a structured memory of the player, while the functions represent the ability of the player to identify efficient abstractions of the game. Together, the schema is a realization of a pure strategy which can be implemented by a player in order to play a given game. The thesis shows how to construct correctly playing schema for every pure strategy in any multi-player extensive-form game with perfect recall and how to evaluate its complexity. It proves that equilibria in schemata strategies always exist and computing them is PPAD-hard. Moreover, for a class of efficiently representable strategies, computing MAXPAY-EFCE can be done in polynomial time. 1