Porovnání přístupů k výzkumu epizodické paměti u lidí z hlediska kognitivní psychologie a neurověd
Comparison of episodic memory research approaches in human, from the viewpoint of cognitive psychology and neuroscience.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87575Identifiers
Study Information System: 173761
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Červená, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Molecular Biology and Biochemistry of Organisms
Department
Department of Physiology
Date of defense
5. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
paměť, epizodická paměť, paměťové procesy, funkční zobrazovací metody, časoprostorový kontextKeywords (English)
memory, episodic memory, memory processes, functional imaging methods, spatial-temporal contextEpizodická paměť umožňuje člověku vybavit si události z osobní minulosti. Děje se tak charakteristickým procesem vzpomínání, během něhož je událost znovu-prožívána za současného vybavení si bohatého časoprostorového kontextu a autonoetického uvědomění - uvědomění sebe sama. Další charakteristiky epizodické paměti byly navrženy v jejích jednotlivých modelech. Některé se zabývají procesy ukládání, vybavování a konsolidace, jiné prostorovým kontextem, časovým trváním událostí, zařazením do životního kontextu nebo charakteristickým pocitem při vybavování. Jejich přístupy se vzájemně místy vylučují, shodují i doplňují a poskytují tak komplexní obraz možných pojetí epizodické paměti.
Episodic memory allows a person to recall events of one's personal past. During the retrieval, memory is re-experienced as a vivid imaginary experience, accompanied by a rich temporo-spatial context and autonoetic consciousness - awareness of the self. Further episodic memory characteristics are captured in its several models. Some of them focus on the encoding, consolidation and retrieval processes, other on the spatial context, time duration of events, autobiographical context or characteristic feelings during retrieval. The models differ in some aspects and converge in other aspects, and given together they provide general view on episodic memory approaches.