Kierkegaardova teorie osobnosti
Kierkegaard's Theory of the Self
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87273Identifiers
Study Information System: 164233
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Ritter, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
12. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kierkegaard|existence|existencialismus|Já|osobnost|estetika|etika|náboženstvíKeywords (English)
Kierkegaard|existence|existentialism|the self|aesthetics|ethics|religion(česky): Práce se zabývá Kierkegaardovým popisem existenciálních možností člověka, jehož rámcem je teorie tří existenciálních stadií - estetického, etického a náboženského. Cílem práce je ukázat, jakým způsobem je každé z těchto stadií konstituováno, jaký existenciální postoj vůči vnějšímu světu a vůči sobě samému člověk v každém stadiu zaujímá a jakým způsobem je možné dosáhnout pohybu mezi jednotlivými stadii. Tohoto cíle má být dosaženo prostřednictvím výkladu knih Kierkegaardova prvního autorství, tedy spisů vydaných mezi roky 1843-1846, dvoudílným Kierkegaardovým "debutem" Buď - anebo počínaje a Závěrečným nevědeckým dodatkem k filosofickým drobkům konče, ve kterých je teorie existenciálních stadií hlavním východiskem autorových existenciálních analýz. Výklad přihlíží k možnostem různých existenciálních pozic v jednotlivých stadiích, u nichž tak jsou ukázány nejen jejich základní konstitutivní podmínky, ale také jejich vlastní vnitřní variabilita, umožňující určitý existenciální pohyb i v rámci jednotlivých stadií. Práce by tak měla předložit Kierkegaardův pohled na celek existenciálních možností člověka, od nejnižší úrovně v rámci estetické existenciální sféry až po nejvyšší způsob existence, který Kierkegaard spatřuje v křesťanské víře, která je pro něj nejvyšším typem náboženského života.
(in English): Main focus of the thesis is Kierkegaard's description of man's existential possibilities which is framed by his theory of three existential stages - aesthetic, ethical and religious. The thesis aims at showing how each of these stages is constituted, what existential stance does man take in each stage towards the outside world and towards himself and how is it possible to achieve a movement between the stages. This goal should be arrived at by giving an interpretation of the texts of Kierkegaard's first authorship, that is his writings published between 1843-1846, starting from Kierkegaard's two-volume debut Either/Or and ending with his Concluding Unscientific Postscript to Philosophical Fragments. The Thesis is primarily concerned with these writings because they take the theory of existential stages as their starting point. The exposition takes into consideration the possibilities of different existential positions inside each stage, which are thus shown not only in their constitutive conditions, but also in their inner variability, which makes possible existential movement even in the stages themselves. The thesis should thus present Kierkegaard's view of the entirety of existential possibilities, starting from the lowest level of the aesthetic existential sphere and ending with...