Realita 30. a 40. let zprostředkovaná filmem
Reality in 30s and 40s provided by movie
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87252Identifiers
Study Information System: 184107
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Dobeš, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Department
Department of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Date of defense
13. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Nataša Gollová, Film,Protektorát Čechy a Morava,Filmové studio Barrandov,Proces vzniku filmu,Písemné podklady pro vznik filmuKeywords (English)
Nataša Gollová,Movie,Protectorate of Bohemia and Moravia,Barrandov Studios,Process of movies' origin, Written resources for movies' originBakalářská práce se zaměřuje na vývoj filmu v předválečné a válečné době. V práci je popsán proces vzniku filmu, tedy od schválení příslušnými orgány až po jeho natočení. Pozornost je věnována zejména písemným pramenům, které v souvislosti s natočením filmu vznikají. Dále veškerým písemnostem z průběhu natáčení filmu Nataši Gollové, Příklady táhnou, od schválení natáčení po výsledný rozpočet filmu. Práce sleduje i vliv nacistické okupace na témata filmů. V úvodu je stručně pojednáno o historii zvukového filmu v Československu a později Protektorátu Čechy a Morava. Následující kapitoly pojednávají o problematice cenzury a nacistickém vlivu na českou kinematografii.
The Bachelor thesis focuses on the movie development in 30s and 40s. In this thesis is described the process of movie's origin, ie from the approval by relevant authorities until its shooting. Attention is focused mainly on literature that are created during shooting, then on all written resources from shooting of Nataša Golová's movie Příklady táhnou from film approval by authorities to film budget. The thesis follows the influence of Nazi occupation on film themes. The introduction briefly discussed the history of sound film in Czechoslovakia and later in the Protectorate of Bohemia and Moravia. The following chapters deal with the issue of censorship and Nazi influence on Czech cinematography.